Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  První světlo jihlavského dalekohledu

První světlo jihlavského dalekohledu

První světlo do nového jihlavského dalekohledu pronikne ve čtvrtek 22. února 2007. Jihlavská astronomická společnost jej slavnostně otevře pro veřejnost na Bráně Matky Boží v Jihlavě, Věžní 1, kde provozuje veřejná pozorování oblohy. Slavnostní otevření proběhne od 18 hodin a je přístupné veřejnosti.

Zahájí ho předseda Jihlavské astronomické společnosti Miloš Podařil. Na programu budou vystoupení pozvaných hostů: Petr Hladík za Český rozhlas Region, Karel Malý za Muzeum Vysočiny v Jihlavě, Pavel Suchan za Českou astronomickou společnost a Ivo Zajonc za Jihlavskou astronomickou společnost.

Slavnostní otevření dalekohledu zpestří i odlehčené chvilky: projev nejmladšího člena Jihlavské astronomické společnosti J. Zimoly (1,5 roku) a recesistický referát Vladimíra Libého "Zásadní události, které předcházely otevření jihlavského dalekohledu". Slavnostní otevření dalekohledu, pozorování za jasného počasí a rozprava nastanou v 19:15. Fotografie nového dalekohledu jsou na internetových stránkách Jihlavské astronomické společnosti.

Jihlavská astronomická společnost v současné době iniciuje stavbu hvězdárny a planetária v Jihlavě, tedy v kraji Vysočina, kde dosud takové velké zařízení chybí (menší hvězdárna je pouze v Třebíči). Jihlavská astronomická společnost je kolektivním členem České astronomické společnosti.

Kometa C/2015 V2 (Johnson)

Kometa se nacházela nedaleko hvězdy tau v souhvězdí Herkula a byla téměř v zastávce s pohybem menším než 0.1 obloukové vteřiny za minutu. Lehce rušila vysoká oblačnost.