Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  První světlo jihlavského dalekohledu

První světlo jihlavského dalekohledu

První světlo do nového jihlavského dalekohledu pronikne ve čtvrtek 22. února 2007. Jihlavská astronomická společnost jej slavnostně otevře pro veřejnost na Bráně Matky Boží v Jihlavě, Věžní 1, kde provozuje veřejná pozorování oblohy. Slavnostní otevření proběhne od 18 hodin a je přístupné veřejnosti.

Zahájí ho předseda Jihlavské astronomické společnosti Miloš Podařil. Na programu budou vystoupení pozvaných hostů: Petr Hladík za Český rozhlas Region, Karel Malý za Muzeum Vysočiny v Jihlavě, Pavel Suchan za Českou astronomickou společnost a Ivo Zajonc za Jihlavskou astronomickou společnost.

Slavnostní otevření dalekohledu zpestří i odlehčené chvilky: projev nejmladšího člena Jihlavské astronomické společnosti J. Zimoly (1,5 roku) a recesistický referát Vladimíra Libého "Zásadní události, které předcházely otevření jihlavského dalekohledu". Slavnostní otevření dalekohledu, pozorování za jasného počasí a rozprava nastanou v 19:15. Fotografie nového dalekohledu jsou na internetových stránkách Jihlavské astronomické společnosti.

Jihlavská astronomická společnost v současné době iniciuje stavbu hvězdárny a planetária v Jihlavě, tedy v kraji Vysočina, kde dosud takové velké zařízení chybí (menší hvězdárna je pouze v Třebíči). Jihlavská astronomická společnost je kolektivním členem České astronomické společnosti.

6. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 8. 2. do 14. 2. 2016. Měsíc po novu se stěhuje na večerní oblohu. Jupiter je vidět téměř celou noc. Ráno v záři vycházejícího Slunce máme Venuši a Merkur. Lepší se viditelnost planety Saturn. Mars je ráno nejvýše za celou noc. Kometa Catalina je vysoko nad severem. Aktivita Slunce se přechodně mírně zvýšila. Všechny starty raket proběhly úspěšně. Svět kosmonautiky zasáhla zpráva o úmrtí dalšího „Měsíčana“ z Apolla 14 Edgara Mitchella. Curiosity dočasně nehýbe robotickou paží.

Venuše 2015

Máme ji na očích poměrně často, někdy zvečera, jindy zrána, někdy jako večernici, jindy jitřenku. Též Zora, nebo též Afrodíta, Ištar či Inanna se nazývá a nazývala. Nezapomněla na ni snad žádná z mytologií. Aby také ano. Vždyť v době svého největšího jasu je na nebi opravdu

Catalina pri Polárke

Kométa C/2013 US10 (Catalina). Obloha bola oblačná, sem-tam sa oblačnosť pretrhla. Neskôr sa rozjasnilo v okolí Malého voza asi na 10 minút, kedy som odfotografoval všetky snímky. Fotografia je orezaná. 26x lightframe, 30x dark, 30x bias, 30x flat ; Nikon D3300+35mm f/1,8 na statíve bez montáže.