Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  První světlo pro největší dalekohled světa

První světlo pro největší dalekohled světa

SALT.jpg
Přesně 5 let po zahájení pozemních prací byl jihoafrický dalekohled SALT (Southern African Large Telescope) dokončen a byly již pořízeny první barevné snímky vesmírných objektů. Úspěšně tak byla vyzkoušena digitální kamera SALTICAM v ceně 600 000 dolarů, která zaznamenala "první světlo", zachycené optickou soustavou dalekohledu, jehož objektiv má průměr 11 m. Hlavní zrcadlo dalekohledu je složeno z 91 hexagonálních segmentů.

SALT je největším dalekohledem na jižní polokouli, a samozřejmě i na celém světě. O jedem metr převyšuje doposud největší dvojici dalekohledů Keck I a Keck II na Havajských ostrovech, jejichž objektivy mají průměr 10 m. Výsledná optická plocha dalekohledu SALT je větší o 16,5 m2 (tj. o 21 %) v porovnání s dalekohledy Keck. SALT je schopen soustředit více než 25krát více světla než všechny africké dalekohledy dohromady. Je schopen detekovat tak slabé objekty, jako je světlo svíčky na povrchu Měsíce.

SALT-47tuc.jpg

Zkušební fotografie, které byly zatím publikovány, byly pořízeny během první zkušební periody, v jejímž průběhu se již očekávají první velmi významné vědecké objevy. Na fotografii vlevo je zachycena kulová hvězdokupa 47 Tucanae (NGC 104), jejíž průměr je 120 světelných let. Od Země je vzdálena 15 000 světelných roků.

Kvalita obrázků, pořizovaných dalekohledem SALT, by měla v budoucnu ještě vzrůst. Dalekohledem bude dovybaven systémem aktivní optiky, který ještě není funkční. Přesto byly pořízeny velmi kvalitní fotografie (tzv. seeing, tj. neklid atmosféry, dosahoval pouze 0,9 až 1,0 obloukové vteřiny).

Související článek: Největší dalekohled na jižní polokouli.

Zdroj: www.salt

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.