Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Ptejte se dr. Ivana Hubeného

Ptejte se dr. Ivana Hubeného

Ivan Hubený. Autor: http://aegis.as.arizona.edu/~hubeny/
Ivan Hubený.
Autor: http://aegis.as.arizona.edu/~hubeny/
Počátkem listopadu udělila ČAS prestižní Nušlovou cenu dr. Ivanu Hubenému z National Optical Astronomy Observatory a Arizonské univerzity. Dr. Hubený je nejcitovanějším českým astronomem. Nyní máte jedinečnou příležitost položit mu svou otázku!

Prof. RNDr. Ivan Hubený, CSc. (*1948) se zabývá především vytvářením modelů atmosfér a přenosu záření žhavých hvězd v tepelné nerovnováze, zahrnující údaje pro více než 10 milionů (!) spektrálních čar prvků od vodíku po železo a nikl. Tyto modely se postupně daří ověřovat v širokém spektrálním oboru od extrémní ultrafialové oblasti kolem 7 nm přes nejvýznamnější čáru vodíku Lyman-alfa (122 nm) až po blízké infračervené pásmo. Své modely však úspěšně rozšířil také pro chladnější hvězdy hlavní posloupnosti, dvojhvězdy s akrečními disky, novy, bílé trpaslíky, rentgenové dvojhvězdy s akrečními disky kolem černých děr a kvasary (mj. společné práce se svou dcerou Veronikou). V poslední době autor dokázal modelovat také atmosféry obřích extrasolárních planet a hnědých trpaslíků.

Do dnešních dnů publikoval na 370 prací, které získaly zatím téměř 5 800 (!) citací, s indexem H = 39 a počtem přes 15 citací na jednu publikovanou práci. To jsou scientometrické hodnoty, které řadí Dr. Hubeného s převahou na historické první místo mezi všemi českými astronomy, ať už působili či působí doma nebo v cizině.

Podrobnější životopis dr. Hubeného a informace o předání Nušlovy ceny naleznete v samostatném článku.

Z technických důvodů nebude rozhovor tentokrát probíhat online. Své dotazy můžete pokládat prostřednictvím formuláře níže nejpozději do pátku 28. listopadu do 14:00. Odpovědi budou zveřejněny o několik dní později v samostatném článku. Děkujeme za pochopení.

Pokládání otázek bylo ukončeno

Zapadající Merkur na Pardubicku

Planeta Merkur je asi půl hodiny před západem na snímku vlevo od žebříku na posed, nachází se asi 4° nad obzorem.