Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Setkání pod hvězdnou oblohou Kadaně

Setkání pod hvězdnou oblohou Kadaně

pozorování Kadaň 1 Autor: Martin Gembec
pozorování Kadaň 1
Autor: Martin Gembec
V sobotu 30. srpna večer se v pěkném prostředí zahrad Františkánského kláštera v Kadani konalo setkání pod hvězdnou oblohou s astronomem RNDr. Pavlem Pintrem. Dle odhadu si více než 80 lidí bez rozdílu věku nenechalo ujít tuto zajímavou akci.

pozorování Kadaň 2 Autor: Martin Gembec
pozorování Kadaň 2
pozorování Kadaň 3 Autor: Martin Gembec
pozorování Kadaň 3
Autor: Martin Gembec
Dominantní stavba Františkánského kláštera, ve kterém sídlí městské muzeum v Kadani a ZUŠ, dodávala místu setkání těžko popsatelnou, nádhernou a romantickou atmosféru. Samotné zahrady skýtají řadu tmavých míst chráněných před přímým veřejným osvětlením.

pozorování Kadaň 4 Autor: Martin Gembec
pozorování Kadaň 4
Autor: Martin Gembec
Přítomní se nenechali odradit nejistým počasím před příchodem další studené fronty. Za svoji trpělivost byli po zásluze odměněni. Obloha se po setmění začala opět rychle projasňovat a tak bylo možné pomocí dalekohledu pozorovat nízko nad jihozápadním obzorem povrch dorůstajícího Měsíce, planety Mars a Saturn. Po západu planet za obzor se středem pozornosti stala viditelná souhvězdí a některé objekty vzdáleného vesmíru.

pozorování Kadaň 5 Autor: Martin Gembec
pozorování Kadaň 5
Autor: Martin Gembec
Pan RNDr. Pavel Pintr se zaujetím vyprávěl o jednotlivých objektech, ukazoval je přímo na noční obloze, nastavoval je postupně do hledáčku svého dalekohledu a přitom ještě stihl trpělivě odpovídat na zvídavé dotazy. Dokázal se tak s přítomnými podělit o tajemství hlubin vesmíru, jehož jsme nedílnou součástí. Přítomní pozorně poslouchali a se zakloněnou hlavou pozorovali nádhernou noční oblohu. Nikdo nepředbíhal u dalekohledu, lidé se k sobě chovali pozorně, slušně a ohleduplně. Setkání díky všem přítomným proběhlo v příjemné a pohodové atmosféře.

Veliké poděkování za uskutečnění astronomického pozorování patří RNDr.Pavlu Pinterovi. Mockrát děkujeme a těšíme se na další společné setkání pod hvězdnou oblohou. Fotografie najdete ve fotoalbu na www.astro1zs.cz

Jaroslav Landa DiS, Chomutov

51. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 18. 12. do 24. 12. 2017. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Neptun a Uran. Nad ránem je vidět Mars a Jupiter. Saturn s Venuší jsou u Slunce. Část posádky ISS přistála na Zemi, ke stanici se vydala nákladní loď Dragon, ale už v neděli také Sojuz MS-07 s dalšími třemi kosmonauty. Blue Origin vyzkoušela novou kabinu New Sheparda. Ariane 5 vynesla další čtyři navigační družice Galileo. 23. prosince očekáváme hned tři starty raket.