Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Sjezd České astronomické společnosti s kometou na obloze

Sjezd České astronomické společnosti s kometou na obloze

Logo České astronomické společnosti. Autor: ČAS.
Logo České astronomické společnosti.
Autor: ČAS.
Ve dnech 23. – 24. 3. 2013 se na Hvězdárně a planetáriu Brno bude konat 19. sjezd České astronomické společnosti – jedné z nejstarších vědeckých společností u nás. Jednání sjezdu se zúčastní na 90 delegátů  jednotlivých  složek  společnosti  a  významných hostů, mimo  jiné  předseda Slovenské astronomické společnosti Ladislav Hric či rektor Masarykovy univerzity Mikuláš Bek. Sjezdu se zúčastní také čestný předseda České astronomické společnosti Jiří Grygar. Záštitu nad akcí převzal primátor statutárního města Brna Roman Onderka. Sjezd bude bilancovat činnost za uplynulé tři roky a volit nové vedení České astronomické společnosti na další období. Bilancování bude optimistické, protože Česká astronomická společnost se nachází ve velmi dobré situaci. Od minulého sjezdu před třemi roky vzrostl počet individuálních i kolektivních členů a také přibyla jedna pobočka a jedna sekce. A roční výroční zprávy jsou stále rozsáhlejší.

Tiskové prohlášení České astronomické společnosti číslo 185 z 21. 3. 2013.

Česká astronomická společnost (ČAS) je dobrovolné sdružení odborných a vědeckých pracovníků v astronomii, amatérských astronomů a zájemců o astronomii z  řad veřejnosti. Byla založena v Praze 8. prosince 1917, na sklonku loňského roku tedy oslavila 95. narozeniny. Je členem Rady vědeckých společností České republiky a kolektivním členem Evropské astronomické společnosti. ČAS kromě práce jejích poboček a odborných sekcí v současné době např. pořádá Astronomickou olympiádu pro věkové kategorie 6. ročník ZŠ až 4. ročník SŠ, za podpory Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.  Společnost  se  také  výrazně  angažuje  v  boji proti světelnému znečištění. K významným astronomickým událostem vydává tiskové zprávy. Provozuje  Keplerovo  muzeum  v  Praze, koordinuje rozsáhlý astronomický program Evropské noci vědců v ČR, organizuje  Českou  astrofotografii  měsíce a především provozuje vědecko populární web s vysokou denní návštěvností www.astro.cz.

Na sjezdu České astronomické společnosti bude Liboru Richterovi slavnostně předána Cena Jindřicha Zemana za nejlepší  astrofotografii  roku  2012.  Do  Brna  také  přijedou  organizátoři i někteří účastníci finále kategorie pro 3. a 4. ročník SŠ Astronomické olympiády, které v předvečer sjezdu skončí na Hvězdárně a planetáriu J. Palisy v Ostravě.  Kolektivní člen ČAS Czech National Team zde představí první český projekt v systému distribuovaných výpočtů BOINC s názvem asteroids@home,  který je  zároveň  prvním  v  naší  republice  z  oblasti  astronomie.  Bližší informace o projektu naleznete nově na www.czechnationalteam.cz

ČAS má v současnosti 589 individuálních a 23 kolektivních členů - mezi nimi např. Astronomický ústav Akademie věd České republiky.  Členem České astronomické společnosti se může stát každý s dovršeným věkem 15ti let. Ke svému zařazení do společnosti si může vybrat některou  z  místních  poboček  nebo  odborných  sekcí   –   viz   /cas/.    Informace o členství v České astronomické společnosti lze získat na www.astro.cz.

C/2011 L4 PanSTARRS. Autor: Jiří Los
C/2011 L4 PanSTARRS.
Autor: Jiří Los
Rokování hvězdářů přeje i obloha. Nad západním obzorem je v těchto dnech pozorovatelná kometa PanSTARRS - viz. Tiskové prohlášení ČAS.

Výběr z programu 19. sjezdu České astronomické společnosti (podrobný program najdete na /cas/dokumenty/sjezd/2013/program/):

Sobota 23. března 2013

Zahájení, přivítání hostů (J. Vondrák, předseda, J. Grygar, čestný předseda)
Přivítání ve Hvězdárně a planetáriu Brno (J. Dušek, ředitel)