Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Slavnostní otevření nové kopule teleskopu KLENOT
Jana Tichá Vytisknout článek

Slavnostní otevření nové kopule teleskopu KLENOT

Velkou část roku 2005 věnovali astronomové z Hvězdárny na Kleti nejen výzkumu planetek a komet, ale zároveň i rekonstrukci tzv. staré kopule na Kleti.

Slavnostní otevření nové kopule teleskopu KLENOT se konalo za účasti hejtmana Jana Zahradníka, dalších členů vedení Jihočeského kraje a mnoha dalších vzácných hostí na Kleti ve středu 8.února 2006.

Původní kopule byla postavená v 50.letech minulého století poloamatérským způsobem. Bylo s ní čím dál více technických problémů, nešla otvírat či zavírat, dovnitř opakovaně zatékalo. Tento stav ohrožoval unikátní přístroje umístěné uvnitř, takže bylo nutné přistoupit k výměně. Kopule má vnější průměr 8 metrů. Tak velká kopule hvězdárny se v Čechách naposled stavěla před třiceti lety. Proto se velmi obtížně hledal dodavatel, který by měl zkušenosti se stavbou větší hvězdářské kopule tohoto typu. Na základě výběrového řízení se jí stala firma SINCON z Turnova, ovšem na celé zakázce se podíleli další subdodavatelé včetně jihočeských. Celou akci financoval Jihočeský kraj, zřizovatel hvězdárny. Náklady na výrobu a výměnu kopule činily 2 344 300 Kč, dalších 1 013 000 Kč si vyžádaly opravy stavebních částí budovy, zejména věnce, na němž je otočná kopule uložená.

Hmotnost kopule je tři a půl tuny. Je zbudována z klasických materiálů jako dřevěná konstrukce pokrytá měděným plechem, ovšem zpracovaných moderními technologiemi. Svým vzhledem kopule vhodně zapadá do přírodního prostředí Kleti a krajiny celého Blanského lesa. První fází výměny bylo rozebrání a snesení kopule původní. Pak následovalo sestavení nové kopule na pozemku hvězdárny. Nová kopule byla instalována na stávající budově hvězdárny jeřábem v říjnu 2005. Pak pokračovaly dokončovací práce a posléze byl zahájen zkušební provoz.

V kopuli je umístěn teleskop KLENOT, nejmodernější a s průměrem hlavního zrcadla 106 centimetrů druhý největší dalekohled v Čechách. Slouží zejména k výzkumu planetek a komet. Pozorování s KLENOTem obnovili jihočeští astronomové v lednu 2006. Předmětem pozorování byly jednak blízkozemní asteroidy a také kometa 73P/Schwassmann-Wachmann 3. Z jádra této komety se při minulých přiblíženích k Zemi oddělilo několik jadérek a při jejím letošním návratu budeme měřit polohy už známých odštěpků a hledat případná nově oddělená jádra. Studium štěpení kometárních jader nám může objasnit strukturu, složení i chování komet. Zkoumáním komety 73P/Schwassmann-Wachmann 3 chceme navázat na předchozí spolupráci s Jet Propulsion Laboratory v kalifornské Pasadeně. Během jasných nocí v lednu 2006 už kleťští astronomové získali více než 1400 přesných měření planetek a komet. Ty byly publikovány v cirkulářích Mezinárodní astronomické unie a slouží hlavně k výpočtům drah těchto nebeských těles.

Výběr snímků z rekonstrukce kopule najdete na http://www.klet.org/gallery/view_album.php?set_albumName=KLENOTreconstruction.

Merkúr v maximálnej západnej elongácii

Merkúr 22 minút po východe nízko nad obzorom v súhvezdí Strelca (vľavo) a Saturn v nad kaplnkou sv. Rozálie v Štefanovej.