Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  SMPH - zpravodaj 7/2003
redakce II Vytisknout článek

SMPH - zpravodaj 7/2003

V čísle 7/2003 Zpravodaje Společnosti pro MeziPlanetární Hmotu,které vyšlo 10. července 2003, jsou čtenáři seznámeni v rozsáhlém článku o nových objevech zajímavých planetek v prvním čtvrtletí roku 2003 a jejich dráhovými elementy.

Světem Kuiperova pásu se zabývají jak příspěvek o objevu podvojnostidalšího objektu (1999 RZ253, celkově již desátý případ) tohoto pásu,tak především příspěvek o fyzikálních charakteristikách těchto vzdálenýchtěles sluneční soustavy.

Krátká zpráva se týká objevu již 61. měsíce planety Jupiter.

Další příspěvek "komety roku 2002" je tradičním průřezem toho, jak jsmeviděli a pozorovali komety v roce 2002 z České republiky. Pravidelněji bylov minulém roce vizuálně sledováno pozorovateli SMPH 25 komet, z nichž 7 lzezařadit mezi jasné komety. Nejnázornější ukázkou toho, jaké jasnostisledované komety dosáhly, jsou dva přehledové grafy zobrazující průběhjasnosti všech od nás vizuálně sledovaných komet v průběhu celého roku.

Rozsáhlý příspěvek je věnován výsledkům diskuze o astrometrii a fotometriikomet a obsahuje užitečná doporučení pozorovatelům.Stejně jako každé číslo Zpravodaje přináší novinky o kometách, jejichdráhové elementy a především mapky pro vyhledání komet pozorovatelnýchv následujících dvou měsících kompletně do přibližně 14.5 mag.Smithsonian Astrophysical Observatory oznámila jména pozorovatelů, jimžbyla udělena Cena Edgara Wilsona (Edgar Wilson Award) určená objevitelůmkomet, kteří těchto objevů dosáhli amatérskými prostředky. S těmito jménya podrobnostmi vás seznámí příspěvek věnovaný tomuto tématu.

Meteorické astronomii je věnován příspěvek, který přináší obsah dubnovéhočísla časopisu WGN (časopis Mezinárodní meteorické organizace) spolus komentářem jednotlivých článků.

Z jiného "soudku" je informace o objevu novy v galaxii M31 K. Hornochemspolu s výřezem ze snímku této novy.

Závěrečná část Zpravodaje je již tradičně věnována pozorováním komet,která provedli pozorovatelé SMPH vizuálně i pomocí CCD techniky.

V případě zájmu o informace ohledně členství v SMPH kontaktujte prosímMgr. Miroslava Šulce na e-mailu: cma@quick.cz

Zimna obloha

Canon 60Dmod+Sigma 18-35mm, f1.8@18mm, f2.5, ISO 1600, panorama z cca 40 fotiek a kazda fotka 60sec expozicia.