Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Student astrofyziky uspěl v Evropské vesmírné agentuře

Student astrofyziky uspěl v Evropské vesmírné agentuře

Vladimír Domček, magisterský student astrofyziky na Masarykově univerzitě.
Autor: PřF MU v Brně.

Vladimír Domček, magisterský student astrofyziky na Masarykově univerzitě, úspěšně absolvoval půlroční pobyt v ESACu, jedné ze složek Evropské vesmírné agentury v Madridu. Během svého pobytu se mu podařilo objevit v nově naměřených rentgenových datech družice XMM-Newton několik mezihvězdných oblaků, pohybujících se v blízkosti aktivního jádra galaxie NGC 985. Jeho objev společně s pozitivní zkušeností ze zahraničí jej motivují nejen k doktorskému studiu, ale také k podpoře svých spolužáků v absolvování podobných evropských projektů.

Tisková zpráva ÚTFA PřF Masarykovy univerzity v Brně z 9. prosince 2015.

Vladimír Domček pochází sice ze Slovenska, ale už pátým rokem studuje na Masarykově univerzitě v Brně. V rámci své diplomové práce se specializuje se na astrofyziku vysokých energií, věnuje se také mezihvězdné látce, galaktickým jádrům a černým děrám. Minulý rok, touto dobou, se rozhodnul vyzkoušet si práci v zahraničí a přihlásil se do ESAC Traineeship programu. Tento program Evropské vesmírné agentury (ESA) má více než desetiletou tradici a každý rok vypisuje přibližně dvacet projektů z různých astronomických a planetárních misí. Mohou se do něj přihlásit vysokoškolští studenti z členských států ESA, kteří následně během výběrového řízení projdou dvěma koly (včetně pohovoru v angličtině). Ti úspěšní z nich se během své stáže naučí zpracovávat data pomocí nejmodernějších prostředků, získají objektivní náhled do vědeckého prostředí a naváží nové kontakty a přátelství. Jak sám Vlado říká: „Rád by som odporučil práve túto pracovnú stáž každému ambicioznému študentovi, ktory by sa rád ďalej rozvíjal.

Projekt, který si Vlado vybral, se týkal analýzy dat z rentgenové družice XMM-Newton. Tento dalekohled, obíhající Zemi ve vzdálenosti 7 až 114 tisíc kilometrů, byl namířen na aktivní galaktické jádro (AGN) galaxie NGC 985. Uvnitř jádra této galaxie se skrývá supermasivní černá díra, na kterou dopadá okolní mezihvězdná látka. Ta se třením zahřívá na vysoké teploty a díky tomu emituje silné ultrafialové a rentgenové záření. Vzhledem k tomu, že ve vzdálenějších oblastech od jádra se nachází i oblaka o něco chladnější látky, tzv. warm absorbéry, dochází k částečné absorpci tohoto rentgenového záření pocházejícího z bezprostřední blízkosti černé díry. Tento jev studoval i Vladimír a po pěti měsících analýzy dat objevil pět různých warm absorbérů. Jelikož bude jeho výsledek brzy publikován, získá tento magisterský student první úlovek na svůj seznam vědeckých publikací.

Samozrejme, celý môj pobyt nebol len o práci. Veľa času sme s ostatnými stážistami trávili spoločne, či už organizovaním výletov do hôr, k moru či potulkami očarujúcimi mestami Španielska ako Toledo, Granada či Barcelona,“ chválí si Vlado. Vzpomíná i na večerní pozorování noční oblohy přímo v prostředí ESA nebo také na aktivní společenský život spojený s objevováním zákoutí Madridu. To, že letošní skupina stážistů patřila k výjimečným, dosvědčuje i projekt Tech for space, který vymysleli a úspěšně realizují právě tito studenti. Projekt má za cíl podporovat mezinárodní spolupráci studentů, jejich vědecké projekty, rozšiřovat pracovní týmy a zajistit výměnu zkušeností.

ESAC Traineeship program je vypsán i pro rok 2016. Studenti astrofyziky by proto neměli váhat a poslat svou přihlášku do 12. ledna 2016. V případě, že budou pro tento jedinečný program vybráni, se mohou těšit na vědeckou práci v profesionálním prostředí Evropské vesmírné agentury. „Pre mňa osobne to bol nielen vynikajúci prídavok do mojej diplomovej práce, životopisu i odrazový mostík pre budúcu kariéru, ale aj necelý polrok zážitkov s priateľmi spojeným s poznávaním novej kultúry.

O ESAC

European Space Astronomy Centre (ESAC) je složkou Evropské vesmírné agentury nedaleko Madridu. Je to centrum, které se věnuje technické podpoře, ale také archivaci dat a jejich distribucí do celého světa. Vytvářejí se zde pozorovací plány misí jako je SOHO, Rosetta, Gaia nebo Venus express.

Kontakt a další informace

Vladimír Domček
Email: domcek@physics.muni.cz

Mgr. Lenka Zychová
Ústav Teoretické fyziky a Astrofyziky PřF MU v Brně
Mail: zychova@physics.muni.cz

Více informací o ESAC Trainees programu:

Tech for Space: https://techforspace.com/projects/

[1] ÚTFA PřF Masarykovy univerzity v Brně

Lenka Zychová

Lenka Zychová (*1986, Ostrava) je astronomka a popularizátorka astronomie. Věnuje se doktorskému studiu astrofyziky na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity. Svůj výzkum zasvětila mezihvězdné látce, konkrétně bublinám v mezihvězdném prostředí, ve kterém ji trpělivě pomáhá vedoucí Soňa Ehlerová z Astronomického ústavu AV ČR. Dále je také tiskovým tajemníkem Ústavu teoretické fyziky a Astrofyziky PřF MU v Brně. Další informace a kontakt naleznete na jejím webu Astronomickeprednasky.cz.

Štítky: ESA, ESAC, Tisková zpráva