Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Superpočítač pro NASA - PROJEKT COLUMBIA

Superpočítač pro NASA - PROJEKT COLUMBIA

nasacomp.jpg
Vesmírná agentura NASA má dostat vysoce výkonný superpočítač, s jehož podporou má simulovat shuttle misi Columbia, která v roce 2003 skončila katastrofou. Projekt Columbia, jak byl nový superpočítač pojmenován, postaví NASA na světovou špici výpočetního výkonu superpočítačů. Jeho prvním úkolem, má být provedení 10 kompletních simulací letu a havárie raketoplánu. Nebude to samozřejmě jeho jediný úkol, nový superpočítač bude agentuře pomáhat modelovat lety dalších budoucích misí, výpočty pro konstrukce kosmických zařízení nebo provozovat klimatické a podnební výzkumy.

Bude to jeden z největších světových, na Linuxu provozovaných superpočítačů. Systém bude mít celkem 500 terabajtů datových skladů SGI InfiniteStorage, to je ekvivalent asi 800.000 CDROM. K výpočtům bude používat až 10.240 procesorů Intel Itanium 2.

NASA doufá, že jim superpočítač pomůže odstranit nedostatky v jeho výpočetní schopnosti, hlavnímu omezení prozkoumání událostí přecházejících a následujících havárii raketoplánu Columbia, při které zahynulo sedm astronautů.

Nový superpočítač naznačuje i nový směr požadavků na jejich konstrukci. Předchozí superpočítače byly konstruovány na základě speciálně vyvinutých specifikací a procesorů. Například dnes nejvýkonnější superpočítač světa, v Japonsku postavený stroj, sloužící jako simulátor Země, byl stavěn 5 let.

Nový stroj NASA bude naopak složen z již existujících a vyráběných počítačů SGI Altix, sestavených do velkých uzlů počítačových clusterů, celkem 20x512 procesorů. K jejich spojení do jednoho výpočetního celku bude použita SGI přepínací technologie a operační systém Linux.

S takovou výpočetní silou bude mít NASA prostředky pro dokonalé plánování a simulaci budoucích misí i pro dalších kritické oblasti vědeckého výzkumu, třeba modelování změn podnebí. Díky konstrukci bude možné pro náročné výpočty najednou využívat celou sdílenou paměť i všechny procesory a tak modelovat více událostí nebo mít k dispozici mnohem více scénářů typu "Co kdyby" a tak předvídat co se stane, když...., případně bude možné výpočetní výkon rozdělit a zpracovávat více různých úloh současně.

To je důležité zejména pro výpočty a grafické zobrazování gravitačních modelů a počasí, které jsou kritické pro raketoplánové mise. Doba výpočtu se zkrátí z týdnů a měsíců na pouhé dny.

SGI již dodala do NASA AMES první tři uzly systému Altix, celý superpočítač má být dokončen do konce tohoto roku. Jeho cena bude 160 milionů USD a po dokončení bude zpřístupněn i dalším vládním agenturám a americkým výzkumným zařízením.

Zdroj : Linux Insider

2018-2-23 zákryt Aldebaranu Měsícem

Astronomická společnost Chomutov 23.2.2018 - veřejné pozorování zákrytu hvězdy Aldebaran Měsícem.