Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  V létě z Kletě do vesmíru
Jana Tichá Vytisknout článek

V létě z Kletě do vesmíru

Observatoř na Kleti
Hvězdárna na jihočeské Kleti patří k nejvýznamnějším českým přírodovědným pracovištím. Každou jasnou noc míří z Kleti k hvězdnému nebi velké dalekohledy a zdejší astronomové sledují planetky a komety, tělesa známá i dosud neznámá. Na léto Mezinárodního roku astronomie 2009 připravili zdejší hvězdáři pro návštěvníky hory Kleť letní exkurze a výstavu pod názvem "Z KLETI DO VESMÍRU aneb KRÁSA POZNÁNÍ".

Výstava astronomických fotografií ukazuje zejména planetky a komety, neopomíjí však ani vzdálený vesmír - mlhoviny, hvězdokupy a galaxie. Barevné i černobílé snímky byly pořízeny několika dalekohledy Observatoře Kleť - velkou fotografickou komorou, 0.57-m zrcadlovým dalekohledem či nejnověji mohutným teleskopem KLENOT o průměru hlavního zrcadla 1 metr, vybaveným moderní elektronickou kamerou. V roce 2009 si zároveň připomínáme 15 let systematických pozorování s moderní elektronickou technikou - tzv. CCD detektory na Kleti (1994-2009). Astronomické fotografie jsou doplněny informacemi o stovkách planetek objevených na Kleti a jejich pojmenování. Fotografická galerie komet od představuje známé komety jako je kometa Halley, Hyakutake či Hale-Bopp stejně jako nejzajímavější komety posledních let. K nim bezesporu patří kometa Tichý, jediná kometa objevená v nynější České republice. Vystavené snímky v sobě spojují vědeckou preciznost s krásou, poezií a tajemstvími vesmíru.

V červenci a srpnu 2009 bude na Hvězdárně na Kleti otevřeno pro veřejnost vždy od úterý do neděle, jednotlivé prohlídky začínají od 10:30, 11:30, 12:30, 13:30, 14:30 a 15:30 hodin. Výstavou vás na Kleti provede věci znalý průvodce, zahraniční návštěvníky i cizojazyčně, případně s anglickým, německým a francouzským textem. V případě jasného počasí můžete pozorovat Slunce se slunečními skvrnami velkým čočkovým dalekohledem.

e-mail : klet@klet.cz