Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  V říjnu bude slavnostně zprovozněn Velký binokulární teleskop

V říjnu bude slavnostně zprovozněn Velký binokulární teleskop

lbt-45f.jpg
Společnost LBT Corp. oznámila, že slavnostní spuštění Velkého binokulárního teleskopu (LBT) se bude konat 15.října tohoto roku. LBT v ceně 120 milionů USD je umístěn na Mount Graham, blízko Saffordu v Arizoně. Až bude v roce 2005 dalekohled pracovat na plný výkon, bude se jednat o současný nejdokonalejší na zemském povrchu umístěný přístroj. LBT není podobný žádnému jinému, dnes užívanému dalekohledu. Je tvořen dvojicí 8,4 m zrcadel, které jsou umístěny na společné montáži. Zrcadla jsou konstruována jako plástev medu. Jejich struktura je vyrobena z boritého skla, které bylo roztavené a roztočené do požadovaného tvaru ve speciálně navržené rotační peci. Pak byly vyleštěny k optické dokonalosti nově vyvinutými technikami leštění. Ty daly zrcadlu požadovaný tvar o přesnosti miliontin milimetru přes celý jeho povrch. Zrcadla jsou navíc, díky své konstrukci přesnější a lehčí než konvenční astronomická zrcadla. Obě společně dokáží shromáždit více viditelného záření než kterýkoliv jiný dnešní samostatný dalekohled.

Další významnou novinkou teleskopu je jeho vybavení adaptivní optikou na sekundárních zrcadlech. Ta dokáže v reálném času opravit rozostření způsobené chvěním atmosféry. Dalekohled tedy bude produkovat mnohem ostřejší obrázky a dovolí astronomům pozorovat vzdálenější a slabší objekty. Ještě ostřejší obrázky pak mohou být získány kombinováním světla z obou primárních zrcadel v tzv. interferometrickém zobrazovacím módu. Ten má dokázat zobrazit slabé objekty až desetkrát ostřeji než dnes Hubblův kosmický teleskop.

mplbt4.jpg
Kromě technické vyjímečnosti a dokonalosti je LBT zároveň příkladem mezinárodní spolupráce. Jde o projekt četných astronomických a akademických institucí ve Spojených státech a Evropě. K finančnímu závazku navíc, každá z partnerských organizací dodala své odborné znalosti.

Nejvýznamnějšími partnery projektu jsou :

• University of Arizona (UA)- 25 procent. Univerzita byla garantem a dodavatelem zrcadel.
  • Istituto Nazionale di Astrofisica (INAF) - 25 procent. INAF dodala montáž nesoucí obě zrcadla.
  • LBT Beteiligungsgesellschaft (LBTB) - 25 procent. LBTB je společenství německých institutů a observatoří vedených Institutem Maxe Plancka pro astronomii v Heidelbergu. LBTB dodává přístrojové vybavení pro blízkou infračervenou zobrazovací spektroskopii - Lucifer, PEPSI - přístroj pro pozorování hvězd typu Slunce ve vysokém rozlišení, spektrograf Echelle pro sledování dynamiky povrchových magnetických polí hvězd typu Slunce a některé další. LBTB, spolu s INAF také vyvinuli přístroj LINC/NIRVÁNA, který umožňuje interferometrické zobrazování ve viditelném světle.
  • Ohio State University (OSU) - 12,5 procenta. OSU vyvinula technologie vakuového pokovení zrcadel hliníkem.
  • Research Corporation (RC) - 12,5 procenta. Společnost RC byla založena roce 1912 k propagaci vědy ve Spojených státech. Je zaměřena podporu astronomie, chemie a fyziky, zajišťuje spolupráci s dalšími univerzitami.

Observatoř LBT momentálně zaměstnává asi 50 vědců, odborných pracovníků a techniků.