Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Valašská astronomická společnost pokračuje
Petr Kubala Vytisknout článek

Valašská astronomická společnost pokračuje

VAS_logo.jpg
Valašská astronomická společnost (VAS) je nejnovějším kolektivním členem se statutem pobočky České astronomické společnosti, i když historie VAS je mnohem delší.

Valašská astronomická společnost (VAS) vznikla jako občanské sdružení v roce 1996 a už 1. ledna 1997 se stala kolektivním členem ČAS. Pod smlouvou jsou podepsaní tehdejší předsedové obou společností. Za VAS František Martinek a za ČAS Dr. Jiří Grygar.

VAS sídlí od svých počátků na Hvězdárně ve Valašském Meziříčí, se kterou úzce spolupracuje při některých akcích. Však také ve vedení společnosti byli po 10 let zaměstnanci hvězdárny. Členům VAS je 11x ročně zasílán programový letáček hvězdárny, který obsahuje také informace o aktuálním dění v astronomii. Jednou ročně vydává VAS pro své členy Zpravodaj. Ten reflektuje nejen dění ve společnosti ale také přináší další články z astronomie a kosmonautiky. Členové VAS se scházejí jednou za dva roky na sněmu společnosti, který se tradičně koná v rámci známého podzimního kosmonautického semináře na Hvězdárně ve Valašském Meziříčí.

V roce 2006 se nepodařilo zvolit nové vedení společnosti a činnost sdružení se tak musela na dlouhou dobu omezit. Nová Rada VAS byla zvolena až v květnu 2007. Prvním větším úkolem nového vedení společnosti bylo posílení vztahů s ČAS. Od letošního roku je tak VAS kolektivním členem se statutem pobočky České astronomické společnosti. Při pohledu na rozložení poboček zjistíte, že VAS je v současnosti jedinou pobočkou ČAS na území Moravy a Slezska. Pro členy VAS to znamená možnost stát se členem ČAS a mít současně své kmenové členství ve VAS. Mimo jiné se tím zjednoduší placení členských příspěvků.

Od března vydává Valašská astronomická společnost elektronický časopis Gliese, který se 6x ročně věnuje problematice exoplanet a života ve vesmíru. Časopis Gliese spolupracuje s organizacemi podobného zaměření v České republice i v zahraničí.

Členství ve VAS je od letošního roku dvojí: klasické a elektronické. Elektroničtí členové dostávají programové letáčky a zpravodaj prostřednictvím e-mailů.

HVM-02.jpg
Pokud se chcete stát členem VAS můžete se podívat na internetové stránky společnosti: http://vas.astrovm.cz nebo dorazit na letošní sněm, který se bude zřejmě konat v sobotu 29. listopadu v rámci semináře Kosmonautika a raketová technika.

VAS je také vhodná pro ty, kteří mají zájem o členství v České astronomické společnosti a jsou z Moravy či Slezska. VAS pochopitelně ve svých řadách uvítá i stávající členy ČAS a prakticky kohokoliv se zájmem o astronomii či kosmonautiku. Zájem o astronomii nebo kosmonautiku je ostatně jedinou „podmínkou“, věk ani bydliště nehrají roli.

Další informace:

e-mail: kubala@astro.cz
Další kontakty a informace pro zájemce o členství jsou dostupné na stránkách VAS.