Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Večer pod hvězdami v Kadani
redakce Vytisknout článek

Večer pod hvězdami v Kadani

Zatmění Slunce 20. března 2015 v Chomutově
Autor: Pavel Pintr

Jak jsme slibovali, budeme postupně uveřejňovat vaše příběhy spojené s pozorováním úchvatného částečného zatmění Slunce v pátek 20. března 2015. Díky fantastickému počasí do redakce dorazilo nejen spoustu nádherných snímků, ale rovněž se kupí i texty se zážitky. Další samozřejmě můžete průběžně zasílat na redakční adresu info@astro.cz. Ten první z nich, který právě nyní přinášíme, se zatmění jen dotýká a pokračuje moc pěkným zážitkem z večerní Kadaně. Autorem je Jaroslav Landa z Chomutova a my mu moc děkujeme za barvité vyprávění i dodané snímky!

Pozorování 20. 3. 2015 Kadaň. Zapadá Venuše Autor: Jaroslav Landa DiS
Pozorování 20. 3. 2015 Kadaň. Zapadá Venuše
Autor: Jaroslav Landa DiS
Pátek 20. března byl den plný astronomie.Večer se v zahradách Františkánského kláštera v Kadani konalo další příjemné setkání s astronomem RNDr. Pavlem Pintrem, ale vše začalo o dost dříve úžasnou nebeskou podívanou. Díky přátelům, které v tomto městě mám, jsem se o plánované astronomické akci dozvěděl včas...

Jak bylo řečeno, den začal dlouho očekávaným nádherným východem Slunce a předznamenal tak vynikající podmínky pro pozorování zatmění. Díky nádhernému počasí si tisíce lidí nenechaly ujít dopolední částečné zatmění Slunce. Nádherný astronomický úkaz, který z území ČR neuvidíme dalších šest let. Proto jsme se v Chomutově rozhodli nabídnout pozorování tohoto pěkného astronomického úkazu i veřejnosti. Díky Chomutovskému deníku, který den před zatměním Slunce otisk na titulní straně článek s naší pozvánkou na pozorování zatmění, se před základní školou Duhová cesta s.r.o. v Chomutově sešlo nebývalé množství zájemců o společné sledování zatmění. Více informací k této veřejné akci včetně fotografií najdete na  www.astro21.cz.

Autor: Jaroslav Landa
Další setkání s astronomií mne potkalo večer na nádraží v Chomutově ještě před odjezdem do Kadaně. Neodolal jsem a na konci nástupiště jsem nafotil první snímky pátečního večera. Na soumrakem potemnělé obloze jsem fotil Večernici, Jupiter a nad jihovýchodním obzorem první hvězdu dnešního večera – Sirius. Odpověděl jsem na otázky paní, která měla na starost úklid nástupiště a na dnešní zatmění Slunce doslova zapomněla.

Autor: Jaroslav Landa
Večerní příjezd do královského města Kadaně je pro mne vždy srdeční záležitostí. Okamžitě po příjezdu na malé nádražíčko Kadaň předměstí jsem rozložil stativ, připojil fotoaparát a začal fotit. Sotva jsem popošel o několik metrů dál do Věžní ulice a už jsem znova nastavoval stativ a fotil tentokrát již k obzoru se pomalu sklánějící Venuši. Nevědomky jsem tak pomaličku začal nabírat malé zpoždění.

Večerní setkání začalo pouhé tři hodiny před tím, než astronomické jaro převzalo od zimy vládu nad krajinou. Krátce před 20. hodinou večer se začali scházet první lidé v zahradách kláštera. RNDr. Pavel Pintr používal mikrofon a díky tomu jeho slova slyšeli i lidé, kteří nestáli v jeho bezprostřední blízkosti.

Autor: Jaroslav Landa
Je nádherné se zaposlouchat do slov profesionálního astronoma, který se ve svém volnu a zcela zdarma dokáže o své znalosti a zkušenosti podělit se zájemci z řad veřejnosti. A tak i tento večer RNDr. Pavel Pintr velmi podrobně a se zájmem popisoval objekty blízkého i vzdáleného vesmíru.

Některé z těchto objektů okamžitě nastavoval ve svém dalekohledu a umožnil postupně všem přítomným zájemcům pohlédnout do nádherných a nekonečných hlubin vesmíru, jehož jsme nedělitelnou součástí.

RNDr. P. Pintr trpělivě odpovídal na celou řadu dotazů z různých oborů astronomie. A některé otázky byly opravdu záludné. Mezitím se celá noční obloha pomaličku pootočila o 30° a to je jasný důkaz, že se nachýlil čas a uplynuly již dvě hodiny společně strávené pod hvězdnou oblohou. Někteří lidé postupně odcházeli, ale vždy nezapomněli do ticha noci vyslovit kouzelné slůvko – Děkujeme…

Pozorování 20. 3. 2015 Kadaň. Jupiter Autor: Jaroslav Landa
Pozorování 20. 3. 2015 Kadaň. Jupiter
Autor: Jaroslav Landa
Mezitím ještě nějací lidé naopak přicházeli a byli rádi, že stihnou ještě chvilku pod noční oblohou s astronomem. A pan Pintr opět trpělivě zopakoval nově příchozím informace, které již ten večer zazněly. Opět nastavil objekt do dalekohledu a umožnil nově příchozím pohled na Jupiter, mlhovinu v Orionu atd. Díky jasné obloze se postupně pomaličku ochlazovalo. Vždyť to mnozí známe z nocí strávených pod hvězdami na letních táborech, kde jsme prožívali svá dobrodružství spolu s knížkami Jaroslav Foglara.

Je málo vědeckých oborů, které jsou tak otevřené nám amatérům, jako je astronomie. Tak proč toho nevyužít a nepodělit se s ostatními?  Pan RNDr. Pavel Pintr se dokáže ve svém volném čase nezištně podělit se zájemci o tento nádherný vědní obor. A za to mu patří velké poděkování.

I já jsem se rozloučil podáním ruky a kouzelným slůvkem – Děkuji. Děkuji za sebe a za všechny přítomné. Mé upřímné poděkování náleží i Barunce, která mne včas upozornila na setkání s tímto astronomem. Už nyní se spolu s ostatními těším na další společné setkání v romantických zahradách Františkánského kláštera v Kadani.

Více fotografií najdete ve fotoalbu Kadaň a astronomie na stránkách www.astro21.cz