Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Velké stěhování - započala další významná fáze modernizace teleskopu KLENOT.

Velké stěhování - započala další významná fáze modernizace teleskopu KLENOT.

Velké stěhování – započala další významná fáze modernizace teleskopu KLENOT.
Velké astronomické zrcadlo o průměru 106 centimetrů se ve středu 17.září 2008 vydalo na dlouhou cestu z Kleti do německé Jeny, kde jej odborníci-optikové vyčistí a pokryjí novou odraznou vrstvou. Zrcadlo je nejdůležitější a nejcennější součástí teleskopu KLENOT, který na Kleti už sedm let slouží ke studiu planetek a komet, zejména planetek pohybujících se v blízkosti Země. Mohutné parabolické zrcadlo ze sklokeramiky váží 270 kilogramů, proto na jeho vyjmutí z tubusu dalekohledu a následný transport z kopule hvězdárny bylo třeba jak šikovných rukou pozvaných odborníků i místních hvězdářů, tak velký jeřáb.

Nové pokovení hlavního zrcadla je součástí velké investiční akce, jejímž cílem je zásadní modernizace KLENOTu. Teleskop získá novou paralaktickou montáž, tedy novou mechanickou i elektronickou pohyblivou část dalekohledu ("stativ") o hmotnosti cc. 5 tun, v níž bude v tubusu umístěna stávající kvalitní optika (zrcadlo o průměru 106 cm + optický korektor) a stávající moderní dusíkem chlazený CCD detektor. Nová paralaktická montáž bude unikátní technické dílo v souladu s nejnovějšími trendy v astronomické technice, počítačem řízená, automatizovaná. Ve výběrovém řízení již byl pro realizace vybrán technicky vyspělý český dodavatel a nyní po detailní projektové přípravě následuje výroba jednotlivých dílů. Investorem akce je Jihočeský kraj jako zřizovatel hvězdárny. Stávající montáž pocházející z 50.let minulého století, byla již za hranici životnosti, zastaralá, neumožňovala pozorování na všech částech oblohy ani řízení počítačem. Demontáž stávající mechaniky dalekohledu započala ihned po vyjmutí optických prvků teleskopu.

Je to závěrečná etapa budování teleskopu KLENOT (nová optika - nová kopule - nová montáž), se kterým již bylo objeveno na sedm stovek planetek včetně několika blízkozemních asteroidů. Nová montáž umožní lepší využití stávající optiky KLENOTu a rozšíří možnosti práce jihočeských astronomů v pátrání po neobvyklých planetkách a kometách a jejich studiu.

7. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 2. do 19. 2. 2017. Měsíc bude po úplňku. Planeta Venuše a nedaleký slabší Mars zdobí večerní jihozápadní oblohu. V druhé polovině noci a ráno je pěkně viditelný Jupiter. Na ranní obloze je také Saturn. Kometa 45P byla v první únorové dekádě vidět jen obtížně, uvidíme, zda si ji vůbec prohlédneme po úplňku na obloze pozdně večerní. Podíváme se ještě na komety 2P a 73P. Slunce i přes nízkou aktivitu nabízí drobné skvrny. Pokračujeme v nabídce 100 pozorování: Sirius B, Venuše, planetka Irene, galaxie M81 a M82. SpaceX na přestavěné floridské rampě chystá statický zážeh a posléze i start rakety Falcon 9 s lodí Dragon k ISS. Startují také silná evropská a indická raketa.

Geostacionárne družice

18.02. 2017; 18:57 SEČ; Tesárske Mlyňany; Canon 400D+Pentacon auto MC 135/3.5 (M 42 objektív). Expozícia 2min, ISO 800. Názvy družíc ASTRA v smere hodinových ručičiek.