Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Vítání jara na Hvězdárně Valašské Meziříčí

Vítání jara na Hvězdárně Valašské Meziříčí

Předjarní den na Hvězdárně Valašské Meziříčí (2007).
Podle kalendáře začíná astronomické jaro ve středu 21. března v 1 hodinu 7 minut 25 sekund středoevropského času (SEČ). Nastává jarní rovnodennost. Podle astrologů Slunce vstupuje do znamení Berana. Ve skutečnosti se Slunce nachází v souhvězdí Ryb. V době jarní rovnodennosti Slunce prochází nebeským rovníkem (přechází z jižní polokoule na polokouli severní), den i noc jsou stejně dlouhé. S přibývající dobou se délka dne, kdy je Slunce nad obzorem, postupně prodlužuje a noc zkracuje, a to až do letního slunovratu.

Pravidelně poslední březnový víkend se rovněž v České republice zavádí tzv. letní čas. V roce 2007 se tak stane v neděli 25. března, kdy se o druhé hodině ranní středoevropského času (SEČ) posune časový údaj na třetí hodinu středoevropského letního času (SELČ). Noc bude tedy o jednu hodinu kratší. Letní čas skončí v neděli 28. října 2007.

Na tento víkend, tj. na 23. až 25. března 2007, připravila Hvězdárna Valašské Meziříčí setkání příznivců astronomie pod názvem „Vítání jara“. Toto setkání navazuje na tradiční letní astronomický tábor (červenec) a astronomické loučení s prázdninami (srpen). Je určeno především studentům středních škol a stálým účastníkům již zmiňovaných akcí. Program bude mít jak praktickou, tak i teoretickou část a obsahově bude zaměřen na „jaro“ z pohledu astronomie. Případní zájemci se ještě mohou přihlásit.

Předjarní den na Hvězdárně Valašské Meziříčí (2007).

Po několikaměsíčním „jarním“ počasí se i na Valašsko opět vrátila zima. Vystihuje to i dnešní sněhová nadílka a nízké teploty. Této situace využili někteří pracovníci Hvězdárny Valašské Meziříčí jako přípravu na akce v rámci „vítání jara“. Jen doufáme, že skutečně přijde.

9. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 26. 2. do 4. 3. 2018. Měsíc bude v úplňku. Po západu Slunce je nad západem jasná Venuše a Merkur. Nad jihozápadem je Uran. V druhé polovině noci a nad ránem je vidět Jupiter a Mars, vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se podíváme na nejjasnější hvězdu ze souhvězdí Vozky. Falcon 9 z Kalifornie odstartoval úspěšně a podařilo se i dovézt do přístavu aerodynamické kryty. Druhý Falcon z Floridy má na poslední chvíli odklad na neurčito, H-IIA v Japonsku asi dva dny kvli počasí. Z ISS se vrátí část posádky v lodi Sojuz MS-06. Z Floridy má letět raketa Atlas V s družicí GOES-S. Před čtyřiceti lety odstartoval ke stanici Saljut 6 Sojuz 28 s prvním československým kosmonautem Vladimírem Remkem a Alexejem Gubarevem. V Brně k tomu chystají vzpomínkovou akci.

Aldebaran těsně po zákrytu Měsícem