Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Vyšlo nové číslo Astropisu - 4/2008
redakce Vytisknout článek

Vyšlo nové číslo Astropisu - 4/2008

Astropis 4/2008
Vyšlo letošní čtvrté číslo časopisu Astropis. Nové číslo by se mělo v nejbližších dnech objevit v poštovních schránkách předplatitelů a všech členů České astronomické společnosti.

Z obsahu aktuálního čísla:

• M. Prouza, J. Grygar: Letošní pohled na vesmír vloni
  • P. Najser: Odhalená tajemství Galileových deníků
  • M. Śvanda: Rozumíme sluneční koróně?
  • M. Pauer: Phoenix: marsovské znovzrození sondy
  • V. Libý: Zajíc a Holubice
  • Z. Řehoř: Astronomické okuláry I

Astropis vychází pětkrát ročně (čtyři pravidelná čísla, přibližně po třech měsících, plus tematicky zaměřený Speciál). Podrobné informace lze najít na stránkách časopisu: www.astropis.cz.

Od roku 2008 dostávají Astropis zdarma v rámci členského příspěvku také všichni členové České astronomické společnosti (ČAS).

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Pozoruhodná planetární mlhovina v Lištičce.

Tato mlhovina (Činka) je kromě svého krásného vzhledu originální také svým tvarem. Podle některých studií by centrální hvězda (jinak namodralý trpaslík, který je pozorovatelný na snímku) mohla být součástí dvojhvězdy. Na noční obloze je absolutně nejfotografovanější planetární mlhovinou, jež zabírá zhruba 15 úhlových minut a má průměr 2.5 ly!