Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Vzniká český portál o exoplanetách a životě ve vesmíru
Petr Kubala Vytisknout článek

Vzniká český portál o exoplanetách a životě ve vesmíru

Exoplanety.cz
Unikátní portál o exoplanetách a životě ve vesmíru byl spuštěn ve středu 28. ledna na adrese www.exoplanety.cz. Na jednom místě naleznou své místo články z oblasti výzkumu exoplanet, života ve vesmíru ale i planet Sluneční soustavy. Na portále bude také elektronický časopis Gliese, který už vychází v pdf od loňského roku, stránky od družici Kepler a mnoho dalšího.

Výzkum exoplanet je v současné době nepochybně nejdynamičtěji se rozvíjejícím oborem astronomie. A tento jev rozhodně není krátkodobý. Fascinující objevy přicházejí již dnes a do budoucna se můžeme těšit na další. Během následujících let budeme schopni objevovat exoplanety zemského typu, na kterých se mohl vyvinout život. A to je druhá část, které se chceme na exoplanety.cz věnovat. Astrobiologie je novým moderním oborem, jehož popularizací se ale v ČR do teď nikdo systematicky příliš nevěnoval. Tím vzniká prostor pro nejrůznější šarlatány a senzacechtivé novináře. Exoplanety.cz si kladou za cíl vnést do této problematiky pořádek a přinášet pravidelně vědecky přesné (ale ne nudné!) informace a poznatky.

Web exoplanety.cz vzniká při příležitosti Mezinárodního roku astronomie 2009 a startu družice Kepler.

Máme na co navazovat a z čeho vycházet. Na exoplanety.cz najdete:

• Elektronický časopis Gliese, který vychází 4x ročně již od roku 2008. Jeho vydavatelem je Valašská astronomická společnost.
  • Exoplanetární kurýr - telegraficky bude od března informovat 2x měsíčně o aktuálním dění v oboru.
  • Seriál Exoplanety - vychází na astro.cz během letošního roku.
  • Články o exoplanetách, životě ve vesmíru a výzkumu planet Sluneční soustavy.
  • Podrobné stránky o družici Kepler, která má odstartovat v březnu letošního roku a bude hledat exoplanety.
  • RSS zdroje článků z oboru.
  • Odkazy a další informace na jednom místě.

Samozřejmostí je RSS čtečka článků z exoplanety.cz. Registrování uživatelé si mohou zdarma objednat upozornění na nový článek na webu apod. Exoplanety.cz jsou hostovány na serveru České astronomické společnosti.

Lovec

Na konci ledna panovalo dlouho dobu inverzní počasí s občasným vyjasněním. Nápad vyfotit votický javor s Orionem vznikl během chvíle a hned se vyrazilo na místo. Vysoká vlhkost vzduchu u horizontu napomohla ke zvýraznění nejjasnějších hvězd. Krajina: 9x 2min, f5,6, iso 3200 ohnisko 50 mm Hvězdy: 9x3min, f4, iso 3200 ohnisko 35 mm Mlhoviny: 4x3min, f4, iso 1600 ohnisko 35 Canon 1000D modifikovaný. Vše snímáno s nasazeným Hoya red enhancer filtrem, který lehce potlačuje světelné znečištění.