Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Z Kleti až do Mléčné dráhy
Jana Tichá Vytisknout článek

Z Kleti až do Mléčné dráhy

Mléčná dráha nad Ontariem. Autor: Kerry-Ann Lecky Hepburn
Mléčná dráha nad Ontariem.
Autor: Kerry-Ann Lecky Hepburn
Hvězdárna na jihočeské Kleti je nejvýše položenou hvězdárnou v České republice. Každou jasnou noc míří z Kleti k hvězdné obloze velké dalekohledy. Zdejší astronomové jsou u nás i ve světě jsou známi výzkumem komet a planetek včetně blízkozemních asteroidů. Ochotně však přibližují svoji práci široké veřejnosti. Na letní prázdniny, kdy se hora Kleť stává významným a lákavým turistickým bodem, připravili pro návštěvníky oblíbené letní exkurze včetně nové fascinující výstavní expozice pod názvem "PONOŘTE SE DO MLÉČNÉ DRÁHY".

Prostřednictvím tří snímků ve vysokém rozlišení lze porovnat, jak se mění pohled na naši Galaxii, zvanou též Mléčná dráha, díváme-li se pouhým okem, malým amatérským dalekohledem nebo velkým profesionálním teleskopem. Snímky bohatých oblastí v Mléčné dráze byly pořízeny v Chile na jednom z nejlepších pozorovacích míst na Zemi. Spatříte třpytivý pás Mléčné dráhy, ponoříte se do jejího středu v souhvězdí Střelce a seznámíte se zblízka s mlhovinou Laguna. Navíc - právě letní měsíce jsou nejlepší příležitostí, jak si informace získané na hvězdárně posléze ověřit sami v přírodě. Při pohledu na krásu noční oblohy neruší v prázdninových lokalitách tolik umělé osvětlení jako ve městech, nejhustší oblasti Mléčné dráhy jsou u nás v létě nejvýše nad obzorem a noci jsou teplé a příjemné. Expozici o Mléčné dráze připravili pracovníci Hvězdárny Kleť ve spolupráci s European Southern Observatory (ESO) Education and Public Outreach Department v rámci projektu GigaGalaxy Zoom.

Práci jihočeských astronomů pak představuje výstava PLANETKY A KOMETY NA KLETI. Barevné i černobílé snímky byly pořízeny různými dalekohledy Observatoře Kleť, nejnovější z nich mohutným teleskopem KLENOT o průměru hlavního zrcadla 1 metr, vybaveným moderní elektronickou kamerou. Astronomické fotografie jsou doplněny informacemi o více než devíti stovkách planetek objevených na Kleti a jejich jménech. Galerie komet představuje nejznámější vlasatice od komety West, přes kometu Halley, Hyakutake či Hale-Bopp až po nejzajímavější komety posledních let. Vystavené snímky v sobě spojují vědeckou přesnost s krásou a okouzlením vesmírem.

V červenci a srpnu 2010 bude na Hvězdárně na Kleti otevřeno pro veřejnost vždy od úterý do neděle. Jednotlivé prohlídky začínají od 10:30, 11:30, 12:30, 13:30, 14:30 a 15:30 hodin. Výstavou vás na Kleti provede věci znalý průvodce, zahraniční návštěvníky i cizojazyčně, případně s anglickým a německým textem. V případě jasného počasí můžete též spatřit Slunce se slunečními skvrnami pomocí největšího čočkového dalekohledu v ČR.

Observatoř Kleť - tel. 380 711 242 (od 10.00 hod.)
Web: www.hvezdarnacb.cz.