Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Zemětřesení v Chile Evropskou jižní observatoř neohrozilo

Zemětřesení v Chile Evropskou jižní observatoř neohrozilo

Paranal - foto ESO
V sobotu 27. února 2010 v 7:34 našeho času zasáhlo střední Chile zemětřesní o síle 8,8 stupňů. Epicentrum leželo 115 kilometrů severovýchodně od města Concepción a 325 km jihozápadně od hlavního města Santiago. Zemětřesení v zemi způsobilo oběti na životech, zranění a velké škody.

Evropské jižní observatoři, která má v Chile špičkovou astronomickou techniku a řadu zaměstnanců, se naštěstí škody vyhnuly. Nebyla hlášena ani žádná zranění nebo dokonce úmrtí pracovníku ESO. Komunikace a tok informací je ale složitý, protože v zemi dochází k výpadkům proudu a počítačových sítí. ESO vyzývá všechny astronomy, kteří měli do Chile přiletět pozorovat oblohu, aby své cesty odložili. Všechny lety do nebo ze Santiaga jsou v současné době zrušeny nebo odkloněny. Informace o pozorovacích programech budou poskytnuty později.

Navzdory tomu, že šlo o 7. nejsilnější zemětřesení na světě v historii, observatoře ESO neutrpěly žádnou škodu. Je to částečně zásluhou toho, že budovy byly stavěny tak, aby zemětřesení odolaly a částečně proto, že epicentrum bylo přeci jen dost vzdáleno. Na observatoři La Silla byla přerušena dodávka proudu a způsobila výpadek pozorování jen asi na 10 minut. Zbytek noci byly přístroje zásobovány záložním generátorem. Ostatních observatoří a zařízení - Paranal, APEX a ALMA se zemětřesení nedotklo vůbec.

16. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 17. 4. do 23. 4. 2017. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a pomalu se zlepšuje i večerní viditelnost Jupiteru. Ráno je nejvýše Saturn, nízko už také jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Čeká nás průlet blízkozemní planetky, viditelné i menšími dalekohledy. Z nabídky 100 pozorování přidáváme jednu pěknou kulovku a galaxii, jeden zákryt hvězdy planetkou a především upozorníme na maximum meteorického roje Lyrid, které letos nebude rušit Měsíc. Očekává se start první čínské zásobovací lodi a ukázalo se, že Enceladus by mohl být dobrým místem pro život.