Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Zpravodaj SMPH

Zpravodaj SMPH

V čísle 6/2003 Zpravodaje Společnosti pro MeziPlanetární Hmotu,které vyšlo 10. května, si můžete prohlédnout výsledky z pozorovánímnoha slabších komet nedávné minulosti, včetně grafů změn jejichjasnosti a odvození fotometrických parametrů.

Dále jsou čtenáři seznámeni s připravovanou celosvětovou pozorovací kampaní organizovanou ICQ (International Comet Quarterly) na sledování 3 komet, zejména pomocí CCD techniky. Vítána budou samozřejmě i vizuální pozorování těchto komet, až budou dostupné vizuálnímu sledování. Hlavním cílem je porovnání různých postupů při měření různými CCD pozorovateli, studium vlivu průměru clonky, ve které se měří jasnost komety, délka expozičního času a další efekty.

Stejně jako každé číslo Zpravodaje přináší novinky o kometách, jejichdráhové elementy a především mapky pro vyhledání komet pozorovatelnýchve druhé půli června a začátku července 2003 kompletně do přibližně14.5 mag.

Meteorické astronomii je věnována část přílohy o rojích, které můžeme sledovat v nadcházející lunaci a jsou uvedeny přehledy prvních jarních pozorování meteorů provedených členy SMPH a odeslaných do IMO. Samostatný příspěvěk je věnován výsledkům pozorování rojů Lyrid (letos poskytly poněkud nižší frekvence, než je obvyklé) a eta-Akvarid při jejich letošních návratech.

Dále si můžete přečíst "drobné zprávy ze světa drobných těles". Příspěvky se týkají informací o japonské družici MUSES-C, měření pomocí detektoru prachových zrn na sondě Galileo a detekci již sedmého binárního blízkozemního asteroidu pomocí radioteleskopu.

Rozsáhlý příspěvek je věnován tělesům Kuiperova pásu. V příštím Zpravodaji bude pokračování zaměřené na fyzikální charakteristiku těchto těles. Závěrečná část Zpravodaje je již tradičně věnována pozorováním komet, která provedli pozorovatelé SMPH.

Další číslo Zpravodaje vyjde přibližně za měsíc (těsně před úplňkem), pokud by do té doby došlo k objevu jasnější komety, vyjde mimořádné číslo dříve.

V případě zájmu o informace ohledně členství v SMPH kontaktujte prosím Mgr. Miroslava Šulce na e-mailu: cma@quick.cz

Kamil Hornoch

Narodil jsem se v r. 1972 v Brně. Žiji v Lelekovicích, což je vesnice ležící asi 10km severně od Brna. Vystudoval jsem střední průmyslovou školu elektrotechnickou. Po škole jsem se začal věnovat podnikání.

O astronomii se zajímám od věku asi 9 let. V roce 1984 jsem začal navštěvovat Klub Mladých Astronomů na brněnské hvězdárně. Zhruba ve stejné době jsem začal se "smysluplným" pozorováním - pozorování bylo tím hlavním, co mne v astronomii zaujalo a věnuji se mu dodnes. Vyzkoušel jsem si asi všechny oblasti vizuálního pozorování - nejvíce času jsem pak věnoval pozorování komet, meteorů a proměnných hvězd.

V současné době se věnuji především fotometrii komet a proměnných hvězd jak vizuálně tak i pomocí CCD techniky, astrometrii komet a planetek a vizuálnímu pozorování meteorů.

Jsem členem ČAS, SMPH (člen výboru), B.R.N.O., Medůza a APO.

Venuša a Mars nad sídliskom

20.01. 2017, 18:58-19:45 SEČ; Canon 400D+50mm/2.8; 100ISO; 5s expozícia v 1min intervaloch.