Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  11 dní... a odpočítáváme

11 dní... a odpočítáváme

Komety Lemmon a PanSTARRS 28. února 2013. Autor: Yuri Beletsky.
Komety Lemmon a PanSTARRS 28. února 2013.
Autor: Yuri Beletsky.
S kometami už je to na spadnutí. Zejména pak očekávaná kometa C/2011 L4 PanSTARRS se tváří, že nás rozhodně o nějaké to divadlo nehodlá připravit. Pouhých 11 dní před jejím přeletem na severní nebeskou polokouli (12. března) se její jasnost pohybuje okolo 2,5 magnitudy - tedy jako u hvězd ve "Velkém voze". A kometa dále zjasňuje. Obavy z počasí jsou bohužel na místě, nicméně pokud nám popřeje, nechte se navnadit úvodním snímkem od Yuriho Beletskyho z chilské pouště Atacama. Protože něco takového uvidíme za těch 11 dní a pár hodin.

Snímek v úvodu pořídil známý astrofotograf Yuri Beletsky, který často působí na observatoři Paranal v Chile. Chilské podmínky se s těmi našimi nedají ani za mák srovnávat, přesto však při pohledu na strhující scenérii je jasně tušit, že obě komety (Lemmon a PanSTARRS) stojí za to i z horších podmínek. Zejména pak situace s kometou PanSTARRS, která se plazí na snímku nízko u obzoru při ne úplné tmě, je velmi podobná tomu, co si budeme moci od 12. března zažít z našich končin. Jedinou ránou tak může být nepříznivé počasí.

Kometa PanSTARRS z 1. bžezna 2013. Autor: John Field.
Kometa PanSTARRS z 1. bžezna 2013.
Autor: John Field.
Snímek v úvodu dále krásně ukazuje diametrální odlišnost obou vlasatic. Zatímco kometa Lemmon se pyšní zejména plynovým chvostem a zářivou zelenavou hlavou (což by na naší městy přesvětlené obloze neobstálo), PanSTARRS je pravá vlasatice tělem (i duší?). Tajemství receptu komety PanSTARRS tkví v silné produkci prachu. Na něm se rozptyluje sluneční záření a ohon komety dělá značně výraznější než u komety Lemmon. Předpokládá se, že jak se kometa PanSTARRS vyhoupne nad český obzor, bude díky obloukovému průletu kolem Slunce ohon ještě krásně zakulacený, na snímcích i s poněkud vrásčitou strukturou. Kometa bude bezpochyby pěkná zejména v malých dalekohledech - například mysliveckých binokulárech. Nejlepší období pro její pozorování nastane mezi 12. a 20. březnem.

O podmínkách pozorování komety z českých končin vás ještě budeme zavčasu informovat. Do té doby se nadále kochejte snímky z jižní polokoule.

Doporučujeme:
[1] Kometa PanSTARRS popadla druhý dech! (Jakub Černý)
[2] Shadowandsubstance.com - animace viditelnosti komet
[3] Aerith.net - informace o vývoji komety PanSTARRS