Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Aj vy môžete objavovať kométy. Šanca sa nazýva SOHO...

Aj vy môžete objavovať kométy. Šanca sa nazýva SOHO...

Dvoutisící kometa SOHO. Zdroj: NASA/ESA/SOHO.
Aj amatérski astronómovia už dnes môžu objavovať. Napríklad kométy. Túto možnosť ponúka NASA už od roku 2005. Stačí mať len internet, dostatok voľného času a chuť objavovať. V tomto článku uvádzam návod, ako na to.

Prvým krokom je dostať sa na stránku sungrazer.nrl.navy.mil/index.php. Na začiatok odporúčam prečítať si FAQ’s v angličtine. Všetky podstatné informácie sú však aj v tomto článku. Celé objavovanie a následne nahlásenie objavu rozdeľujem do nasledujúcich krokov:

1. TATO stránka ponúka prehliadanie obrázkov C2 a C3 v reálnom čase pomocou Java. Môžete si zvoliť obrázky vo formáte *.gif lebo *.jpg v rozlíšení 256 x 256 px, 512 x 512 px alebo 1024 x 1024 px. Ja osobne odporúčam animácie *.gif v čo najväčšom rozlíšení. Po tom, ako si vyberiete formát a rozlíšenie, stačí kliknúť na "Odoslať" a zobrazí sa vám prehliadka 25 obrázkov v reálnom čase. Veľká časť práce pri hľadaní komét spočíva práve pri prezeraní si týchto obrázkov.

2. Myslíte si, že ste objavili kométu? Stačí poslať správu. No treba si dať pozor na to, aby ste náhodou nenahlásili planétu, či hviezdu. Nikdy si nemôžete byť istý, že ste objavili kométu. Na uľahčenie práce odporúčam pozrieť si TÚTO stránku. Je tam znázornený pohyb komét každej skupiny voči Slnku v priebehu celého roka. Naopak, na TEJTO stránke si môžete porovnať svoje obrázky s potenciálnou kométou s planétami, či výronmi zo Slnka, aby ste náhodou nemerali pozícii kométy zbytočne. Ale o tom až nižšie.

3. Ak si aj po prezretí predchádzajúcich stránok myslíte, že ste objavili kométu, tak je potrebné zmerať jej pozíciu aspoň na piatich snímkach, najlepšie po sebe nasledujúcich. Najjednoduchšie je to pomocou Java konzoly, ktorá by sa mala dať spustiť vo vašom internetovom prehliadači, je to však individuálne. Dá sa stiahnuť aj TU. Ďalej je potrebné zistiť, ktorému rohu obrázka priraďuje váš počítač súradnice 0,0. Najčastejšie je to ľavý horný roh "upper left".

4. Teraz stačí už len odoslať správu s nameranými hodnotami cez formulár na TEJTO stránke. Jeho vyplnenie je jednoduché. Zvýraznil by som však dve veci. 1) Ak posielate svoju prvú správu o nájdení potenciálnej kométy, zvoľte možnosť "New user", pretože vaše meno sa v zozname nenachádza. Ale nie je to prekážkou. Vaše meno je potrebné jedine v prípade kométy, pretože inak by vám nevedeli pripísať kredit za objav. Do zoznamu ho dostanete zaslaním e-mailu na adresu sungrazer@nrl.navy.mil. Do predmetu napíšte "Sungrazer New User" a veľmi jednoducho sa v angličtine predstavte (meno, číslo správy). Číslo správy získate po odoslaní vaše správy o objave potenciálnej kométy. 2) "Comet group". Do tohto políčka nemusíte zo zoznamu vybrať nič. Najviac komét bolo objavených zo skupiny Kreutz. Skupinu svojej komét zistíte podľa toho, kde ste ju na obrázkoch našli. Pomôcka TU.

5. Teraz stačí už len odoslať správu kliknutím na tlačítko "Preview" a potom "Submit".

Doteraz bolo touto metódou objavených vyše 2000 nových komét. A číslo rýchlo stúpa. Veľa šťastia pri objavovaní nových komét prajem.