Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Asteroid 2002MN těsně minul Zemi

Asteroid 2002MN těsně minul Zemi

V pátek 14.června minula Zemi planetka o průměru 50-120m. Planetku objevili astronomové v rámci projektu LINEAR (Lincoln Near Earth Asteroid Research) 17.června - několik dní po nejbližším přiblížení k Zemi.

Planetka 2002MN minula Zemi rychlostí 10km/s ve vzdálenosti 120 000km. Poslední takto blízký průlet byl zaznamenán v prosinci 1994.

Planetky jsou typicky příliš malé a vzdálené k přímemu měření jejich rozměrů. Vědci proto používají nepřímé metody založené na množství odraženého světla a na přibližné znalosti materiálu, ze kterého jsou planetky složeny. S průměrem 50-120m nepatří 2002MN mezi planetky schopné způsobit globální škody.

Při střetu se Zemí by tato planetka mohla způsobit rozsáhlé místní škody podobné tunguzskému meteoritu v roce 1908.

Takováto blízká setkání zdůrazňují potřebu hledání takovýchto objektů.

V České republice se sledováním a výzkumem blízkozemních planetek zabývají dvě profesionální skupiny -Ondřejov a Kleť (projekt Klenot)

Snímek blízkozemní planetky (311554) 2006 BQ147

Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka typu Aten 15.9 magnitudy se mezi hvězdami pohybovala rychlostí 9.91 obloukové vteřiny za minutu. Silně rušil Měsíc.