Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Asteroid pro Ferdinanda Vaňka
Jana Tichá Vytisknout článek

Asteroid pro Ferdinanda Vaňka

Dráha planetky (204370) Ferdinandvaněk. Autor: Jana Tichá
Dráha planetky (204370) Ferdinandvaněk.
Autor: Jana Tichá
Mezinárodní astronomická unie (IAU) nepovoluje pojmenovávat planetky (asteroidy) po politicích dříve než 100 let po jejich smrti. Toto pravidlo IAU platí pro osobnosti napříč politickým spektrem, bez ohledu na míru podpory demokracie či jejich "sametovost". K postavám divadelních her však nebývá zásadních připomínek. Takto jedna z planetek objevených na Kleti nyní nově získala jméno Ferdinanda Vaňka, spisovatele a disidenta, postavy z proslulé divadelní hry Audience a zároveň alter ego jejího autora Václava Havla.

Dnešní asteroid (204370) Ferdinandvaněk objevili astronomové z týmu KLENOT jihočeské Observatoře Kleť (který tvoří Jana Tichá, Miloš Tichý, Michal Kočer a Michaela Honková) na snímku pořízeném 5. října 2004 pomocí 1,06-m teleskopu KLENOT vybaveného elektronickou CCD kamerou. Planetka patří mezi tělesa hlavního pásu planetek nacházejících se mezi drahami velkých planet Marsu a Jupiteru. Kolem Slunce oběhne po eliptické dráze jednou za 3,66 roku a dosahuje rozměru cca 2 kilometrů. O jejích dalších parametrech toho zatím víme jen málo. Planetka je příliš malá na to, aby byla pozorována pouhým okem. Na její zaznamenání je třeba použít větší hvězdářský dalekohled. Kromě Observatoře Kleť byl asteroid Ferdinandvaněk zaznamenán v rámci amerických astronomických projektů LINEAR, LONEOS, Mt. Lemmon Survey a Spacewatch. Pojmenování asteroidu Ferdinandvaněk navrhli taktéž jihočeští astronomové z Kleti, poté jej schválila a 6. dubna 2012 publikovala Mezinárodní astronomická unie.

Planetky jsou malá tělesa, vlastně větší či menší skaliska obíhající kolem Slunce obdobně jako velké planety.

Hvězdárna na vrcholu jihočeské hory Kleť je doma i ve světě dlouhodobě známá výzkumem planetek a komet. Na kontě má objevy devíti set devadesáti dosud neznámých planetek a výpočty jejich drah. Hlavně se však kleťský tým v rámci mezinárodní spolupráce věnuje studiu blízkozemních asteroidů a komet.

Spoluobjevitelka planetky Jana Tichá říká: "Pro planetky z Kleti se snažíme vybírat jména česká, zároveň však taková, jaká osloví naše kolegy i další lidi v zahraničí. Dalo by se říci, že jako čeští astronomové máme velkou výhodu, že náš světově uznávaný prezident Havel byl zároveň proslulým dramatikem. Mezi asteroidy se tak mohla octnout alespoň jeho zřejmě nejproslulejší literární postava - Ferdinand Vaněk. To jsou paradoxy..."

V době publikování této zprávy planetka Ferdinandvaněk putuje souhvězdím Berana, ale je asi milionkrát slabší než hvězdy viditelné pouhým okem.

Anglický originál citace k pojmenování planetky z Minor Planet Circulars:

(204370) Ferdinandvaněk = 2004 TH70
Discovered 2004 Oct. 5 by KLENOT at Kleť.
Ferdinand Vaněk (1936-2011) was a Czech playwritter, essayist and dissident, fictitious character in the play Audience as well as an alter ego of its author, Václav Havel. Vaněk also acted in other plays, including ones by Pavel Kohout, Pavel Landovský and Jiří Dienstbier.
(Minor Planet Circular No. 79108 - 2012 April 6, Harvard-Smithsonian Astrophysical Observatory and International Astronomical Union, Cambridge, USA)