Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Astronomové předpověděli srážku Země s planetkou
Petr Kubala Vytisknout článek

Astronomové předpověděli srážku Země s planetkou

Planetka 2008 TC3 na snímku od Catalina Sky Survey v pondělí v 8:30
Astronomům se včera povedl husarský kousek. Poprvé v historii předpověděli srážku Země s planetkou. Objekt s označením 2008 TC3 vstoupil do atmosféry naší planety dnes brzy ráno.

Planetku 2008 TC3 objevil astronom Richard Kowalski z observatoře Mt.Lemmon teprve včera ve vzdálenosti jen asi 1,2 vzdálenosti Měsíce od Země! Okamžitě se rozjela rozsáhlá pozorovací kampaň, která měla za cíl zpřesnit dráhu planetky a určit místo, kde objekt vstoupí do zemské atmosféry.

Dráha planetky 2008 TC3 ve sluneční soustavě
Díky zapojení velkého počtu observatoří v krátkém čase se to nakonec podařilo. Planetka 2008 TC3 vstoupila do atmosféry dnes ve 4:46 našeho času rychlostí asi 13 km/s nad severem Súdánu. Velikost planetky se odhadovala asi na 3 metry. Vzhledem k velikosti objektu žádné nebezpečí nehrozilo, planetka s největší pravděpodobností zcela vypařila v atmosféře. Obyvatelé dané oblasti ale měli nevšední podívanou, mohli totiž spatřit velmi jasný meteor (tzv. bolid).

Podobně velkých objektů vstoupí každý rok do atmosféry několik. Většina z nich ale shoří nad neobydlenými oblastmi a nejsou tak pozorovány. Nyní to bylo ale poprvé, kdy astronomové střet naší planety s cizím objektem předpověděli.

Fotografie z průletu planetky naší atmosféru zatím k dispozici nejsou.

Zdroj: JPL, NASA

Kometa 41P/Tuttle-Giacobini-Kresák se nacházela v jižní části souhvězdí Herkula poblíž rozhraní s Orlem a Hadonošem.