Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Baktérie ze Země na Měsíci
redakce II Vytisknout článek

Baktérie ze Země na Měsíci

Na nedávném setkání astronomů a biologů z Marshall Space Flight Center (MSFC) věnovaném biologickým omezením pro život ve vesmíru bylo vzpomenuto události, jež se odehrála téměř před 30lety. Tehdy posádka lodě Apollo 12, která přistála v Oceánu bouří na Měsíci 156 metrů od sondy Surveyor 3, vyjmula z této sondy kameru. Po návratu na Zem se zjistilo, že 50-100 baktérií typu Streptococcus mitis přežilo v drsných podmínkách panujících na povrchu našeho nejbližšího souseda. Tyto baktérie přežily start, let ve vakuu, 3 roky byly vystaveny kosmickému záření a teplotám o průměru 20 K a byly zcela bez potravy, vody a energie.
Zdroj: MSFC Press Release ze dne 1 září 1998.

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Farebné svetelné dráhy hviezd