Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Blesk na Saturnu, ledové světy okolo

Blesk na Saturnu, ledové světy okolo

Cassini_5.jpg

Z 3. června pochází fotografie Saturnova měsíce Enceladus, když od něj byla sonda vzdálena 1,6 milionu km.

Ledový Enceladus

Enceladus
Cassini vyfotografoval Saturnův měsíc Enceladus už 3.června 2004, když byl od něj vzdálen 1,6 milionu km. Enceladus je docela malý měsíc, s průměrem jen 499 km, ale je pokryt vodním ledem. To z něj dělá nejodrazivější objekt ve sluneční soustavě. Odráží až 90% světla, které na něj dopadne. Měsíc má hladký, jen lehce krátery rozbrázděný povrch. Mnoho jeho rysů jej spojuje s Jupiterovými měsíci Ganymédes a Europa.

Saturnův malý, třpytící se klenot, měsíc Enceladus (499 kilometrů v průměru), má nejodrazivější povrch ve sluneční soustavě. Diky povrchu z vodního ledu odráží více než 90% dopadajícího slunečního světla. Tento malý měsíc byl zdrojem mnohých překvapení už během éry Voyageru. Na Enceladu se nachází několik rovných a několik lehce krátery pokrytých oblastí. Navíc jsou pokryty rovnými rýhami. Tento jeho rys je velmi podobný Jupiterovým měsícům, Ganymédes a Europa a dělá tím z něj jeden ze Saturnových nejzáhadnějších měsíců. Cassini udělá poprvé nízký přelet nad měsícem až 17.února 2005. Do té doby se musíme spokojit jen s dálkovými fotografiemi. Pak Cassini začne zkoumat jeho bohatou geologickou minulost.

Snímek byl pořízen ve viditelném světle úzko úhlovou kamerou ze vzdálenosti 1,6 milionu kilometrů. Slunce a Enceladus při tom svíraly úhel asi 103 stupně. Obrazová stupnice je 10 kilometrů na pixel. Obraz není zvětšený.

Pro více informací o misi Cassini-Huygens, navštivte http://saturn.jpl.nasa.gov nebo Cassini domácí stránku, http://ciclops.org

Cassini pozoroval blesk na Saturnu

Blesky mohou vědcům napovědět mnoho o atmosféře a rychlostech větru na planetě. Sonda Cassini nedávno zpozorovala první blesk v Saturnově atmosféře. Objevila rádiové vlny pocházející z bouří, jejichž intensita kolísala s planetární zeměpisnou šířkou a rotací planety.

Toto bylo první přímé pozorování blesku v Saturnově atmosféře, ačkoli sondy Voyager pozorovaly v osmdesátých letech podobné jevy nepřímo.

Vědci nyní doufají, že použijí stejnou metodu i ke zjištění blesků na Saturnově největším měsíci Titanu, až sonda kolem něj vykoná první nízký přelet letos 26. října.

Vědecký pracovník mise, Phillippe Zarka řekl, že již pozorovali několik bouří u kterých k nalezení a zjištění jejich původu používali směrový radiový přijímač.

Rádiové vysílání bylo objeveno přístrojem Radio and plasma wave science instrument (RPWS), neboli Přístroj pro zkoumání radiových a plazmatických vln.

Objev byl učiněn během největšího přiblížení sondy k planetě, letos 1.července.

Dalším z přístrojů, kterým je zobrazovač magnetosféry, také byl objeven nový, do té doby neznámý, radiační pás kolem Saturnových prstenců. Hlavní radiační pás se rozkládá daleko mimo prstence, zatím co nový radiační pás leží uvnitř nich, přímo u planety.

Zdroj: CICLOPS tiskové zprávy, BBC News

Z vrcholu Veľkého Dielu sú 15. júla 2018 o 21:15 SEČ kamerou Canon 550D s objektívom Canon 3,5-5,6/18-135 mm zachytené (zľava) Venuša, Mesiac a Regulus expozíciou 0,8 sekundy pri f = 135 mm, f/5,6 a ISO 800 .