Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Blízkozemní asteroid dnes proletěl kolem Země

Blízkozemní asteroid dnes proletěl kolem Země

Dnes, 2. března 2009 ve 14 hodin 44 minut středoevropského času minula neškodně naši planetu ve vzdálenosti pouhých 63,5 tisíce kilometrů planetka 2009 DD45, tedy ve výšce necelého dvojnásobku vzdálenosti, ve které obíhají stacionární družice. Podle odhadů astronomů se jedná o obrovský balvan o průměru necelých 30 metrů.

Těleso objevil automatický dalekohled na australské observatoři Siding Spring nedaleko městečka Coonabarabran již 27. února letošního roku krátce po poledni světového času.

Výpočet brzy ukázal, že míří k naší Zemi. Do sféry gravitačního vlivu Země vstoupila tato miniplanetka o den později. Dnes v 02:12 SEČ překročila dráhu Měsíce a stále se přibližovala k zeměkouli. Poté, co proletěla perigeem své hyperbolické dráhy, se nyní opět od Země vzdaluje.

Zítra ráno již bude dále, než obíhá Měsíc a 4. března opustí sféru gravitačního vlivu Země. Pak opět zmizí v hlubinách Sluneční soustavy. Takováto blízká setkání nejsou pro naši planetu ničím neobvyklým. Většinu z nich však ani nepostřehneme, protože jsou příliš malá.

Statistika průletů
Legenda ke statistickému grafu (barvy zleva doprava):
  • počet nově objevených planetek přibližujících se k Zemi na vzdálenost menší než 3,8 mil. km
  • počet planetek, které se v daném měsíci přiblížily k Zemi blíž než desetinásobek vzdálenosti Měsíce (přibližně 3,8 mil. km)
  • počet planetek, které vstoupily do sféry gravitačního vlivu Země (přibližně 1 mil. km)
  • počet planetek, které proletěly kolem Měsíce ve vzdálenosti menší než 380 tis. km
  • počet planetek, které proletěly kolem Země ve vzdálenosti menší než 380 tis. km (tedy blíže než je od nás Měsíc)

Zdroj: server Hohman Transfer (který se zabývá sledováním blízkozemních planetek)

Měsíc s Venuší.

Měsíc s Venuší v den slunovratu.