Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Coprates Chasma na fotografiích ze sondy Mars Express

Coprates Chasma na fotografiích ze sondy Mars Express

Coprates_Chasma.jpg
Tato fotografie, kterou pořídila evropská kosmická sonda Mars Express pomocí kamery HRSC (High Resolution Stereo Camera), zachycuje oblast Coprates Chasma, velké údolí v kaňonu Valles Marineris. Snímek byl pořízen na 449. oběhu sondy kolem Marsu a jeho rozlišení na originální fotografii dosahuje přibližně 48 m/pixel.

Obrázek zachycuje region, v němž se nacházejí části údolí Coprates Chasma a Coprates Catena, které jsou lokalizovány v oblasti se středem na 13,5° jižní šířky a 300° východní délky, přibližně uprostřed šířky kaňonu Valles Marineris. Údolí Coprates Chasma klesá do hloubky zhruba 8 až 9 km pod úroveň okolního terénu.

Coprates Catena leží paralelně s údolím Coprates Chasma. Toto údolí bylo vytvořeno erozí, jak naznačují charakteristické přímé linie, táhnoucí se od horního okraje bočních stěn směrem dolů. Na rozdíl od relativně "ostrého" vzhledu oblastí stěn údolí jsou spodní části svahů a dno údolí "jemnějšího" vzezření, což je pravděpodobně důsledek působení atmosférického prachu.

Vědci si nejsou jisti mechanismem, který je odpovědný za vytvoření soustavy kaňonů Valles Marineris. Někteří předpokládají, že vyvýšená oblast Tharsis, nacházející se západně od soustavy kaňonů, byla vytvořena pohyby marťanské kůry a jejím rozlámáním. Jiní vědci se domnívají, že voda mohla odstranit horniny z podpovrchových vrstev, což způsobilo propadnutí terénu. Podobná teorie předpokládá, že zde došlo k roztavení velkého množství podpovrchového ledu, což vedlo ke stejnému kolapsu.

Kaňon Valles Marineris považují vědci za jakési "okno" do nitra Marsu, které umožňuje komplexní studium geologické a klimatologické historie rudé planety.

Nově publikované detailní fotografie oblasti Coprates Chasma a dalších zajímavých oblastí na povrchu Marsu najdete na internetových stránkách Evropské kosmické agentury.

7. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 2. do 19. 2. 2017. Měsíc bude po úplňku. Planeta Venuše a nedaleký slabší Mars zdobí večerní jihozápadní oblohu. V druhé polovině noci a ráno je pěkně viditelný Jupiter. Na ranní obloze je také Saturn. Kometa 45P byla v první únorové dekádě vidět jen obtížně, uvidíme, zda si ji vůbec prohlédneme po úplňku na obloze pozdně večerní. Podíváme se ještě na komety 2P a 73P. Slunce i přes nízkou aktivitu nabízí drobné skvrny. Pokračujeme v nabídce 100 pozorování: Sirius B, Venuše, planetka Irene, galaxie M81 a M82. SpaceX na přestavěné floridské rampě chystá statický zážeh a posléze i start rakety Falcon 9 s lodí Dragon k ISS. Startují také silná evropská a indická raketa.

Geostacionárne družice

18.02. 2017; 18:57 SEČ; Tesárske Mlyňany; Canon 400D+Pentacon auto MC 135/3.5 (M 42 objektív). Expozícia 2min, ISO 800. Názvy družíc ASTRA v smere hodinových ručičiek.