Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Další česká planetka č. 61 404 Očenášek

Další česká planetka č. 61 404 Očenášek

Ludvík Očenášek
V srpnu 2004 jsme na těchto stránkách informovali o 55. výročí úmrtí významného a všestranného československého technika a vynálezce Ludvíka Očenáška (4. 8. 1872 - 10. 8. 1949). Patřil ke světové špičce průkopníků raketové techniky. V roce 1905 zkonstruoval hvězdicový rotační motor pro pohon letadel, a také vlastní letadlo - jednoplošník. Od roku 1928 se začal systematicky věnovat raketovému výzkumu. Dne 2. března 1930 provedl v Praze na Bílé hoře několik prvních zkušebních startů jedno- i dvoustupňových raket, které dosáhly výšky 1,5 km. Uvažoval také o vypouštění sondážních raket z letadel a o využití raket pro dopravu pošty na velké vzdálenosti.

Další podrobnosti viz článek na www.astro.cz.

Publikované informace si všiml i redaktor Českého rozhlasu stanice Radiožurnál Marek Janáč, který s autorem článku natočil krátký rozhovor. Relace byla odvysílána v den výročí českého konstruktéra. Uvedený rozhovor náhodou vyslechl i RNDr. Jiří Grygar, který se chopil myšlenky pojmenování jedné planetky jménem tohoto jistě významného občana Československé republiky. Vše bylo dotaženo do zdárného konce a od ledna letošního roku obíhá mezi Marsem a Jupiterem planetka s pořadovým číslem 61 404 a se jménem Očenášek.

Planetku objevili 26. 8. 2000 Petr Pravec a Peter Kušnirák z AÚ AV ČR v Ondřejově. Předběžné označení planetky bylo 2000 QM9. Citace byla uveřejněna v MPC (Minor Planet Center) 25. 1. 2005. Zmíněná planetka oběhne kolem Slunce jednou za 4,4850 roku. Její vzdálenost od Slunce kolísá mezi 309 088 000 až 504 602 000 km. Dráha planetky je skloněna k ekliptice pod úhlem 6,58271°.

Zdroj: planetky a neo.jpl.nasa

Konjunkce Měsíce a Venuše

Fotografovánu na poli u Poříčí nad Sázavou. Zrcadlovka d3300 a 18-105 kit objektiv.