Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Další dva aktivní měsíce Saturnu

Další dva aktivní měsíce Saturnu

Nové aktivní měsíce Tethys a Dione
Zdá se, že se ve sluneční soustavě rozšíří rodina sopečných a eruptivních měsíců planet. Nejen Jupiterův měsíc Ió nebo třeba Saturnův Enceladus, ale také další Saturnovy měsíce Tethys a Dione chrlí do vesmíru částice.

Nabité částice ze Saturnových měsíců

Nový objev vystopovala sonda Cassini díky pohybu nabitých částic v Saturnově magnetosféře. Zjistila, že částice unikají z měsíců Tethys a Dione. Nejde sice o tak silné proudy částic jako na Enceladu, kde vystřelují gejzíry stovky kilometrů nad povrch, ale i tak mohou uvolněné částice z měsíců svědčit o jejich geologické aktivitě.

Je to další důkaz toho, že malá tělesa sluneční soustavy jsou mnohem aktivnější, než se dříve soudilo. Sonda Cassini plánuje několik průletů kolem měsíců Tethys i Dione a teď, když už byl objev učiněn, se přístroje budou moci zaměřit na konkrétní pozorování částic. Ještě před tím vědci plánují znovu důkladně prozkoumat data z roku 2005, kdy sonda kolem měsíců prolétala.

zdroj: ESA

Západ

Fotografie složena z 13 snímků v programu Startrails.