Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Další snímky měsíčku Phobos ze sondy Mars Global Surveyor

Další snímky měsíčku Phobos ze sondy Mars Global Surveyor

Po necelých pěti letech se kamery sondy Mars Global Surveyor opět zaměřily na trošku jiný cíl, který náleží spíše do světa planetek, nežli planet - na Marsův měsíc Phobos.

Phobos je velice blízko povrchu Marsu (méně než 6 000 km), takže oběhne planetu dvakrát za den a při pohledu z vesmíru je viditelný vždy pouze velmi nízko nad obzorem. Snímky z širokoúhlé kamery (všechny snímky naleznete na http://www.msss.com/mars_images/moc/2003/06/23/ ) to ostatně velice dobře dokumentují. Navíc, právě v důsledku toho, že obíhá rychleji, než se planeta otáčí, vychází na rozdíl od ostatních těles vždy nad západním obzorem.

Oba měsíčky Marsu jsou s největší pravděpodobností v minulosti zachycené planetky. Maličký Phobos má největší průměr 27 kilometrů, avšak díky své nízké oběžné dráze by byl na marťanské obloze pozorovatelný asi jako polovina měsíčního úplňku (jevil by se ovšem jako mnohem temnější objekt). Na snímcích z úzkoúhlé kamery Mars Global Surveyoru na něm lze rozlišit podrobnosti o velikosti 36 metrů.

Když byl Phobos snímkován z MGS v srpnu roku 1998, podařilo se na něm rozlišit řadu mnohem detailnějších a zajímavějších podrobností. Tyto snímky neleznete zde: http://www.msss.com/mars_images/moc/9_11_98 _phobos_rel/

Petr Scheirich

Mgr. Petr Scheirich, Ph.D. (*1979) je český astronom a popularizátor astronomie. Zabývá se především meziplanetární hmotou a malými tělesy Sluneční soustavy. Tohoto času je zaměstnán v Astronomickém ústavu AV ČR v Ondřejově, a to v Oddělení meziplanetární hmoty. Dále je členem sdružení Amatérská prohlídka oblohy a Společnosti pro meziplanetární hmotu. Ve volném čase se vášnivě zabývá astronavigací a historií navigace, a to i jako aktivní námořník. Více na jeho stránkách.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.