Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Detailní snímek oblačnosti na Saturnu

Detailní snímek oblačnosti na Saturnu

Oblaka_Saturn.jpg
Tento senzační snímek zachycuje oblaka v atmosféře planety Saturn při "šikmém" pohledu na oblast kolem vysokých planetárních šířek na severní polokouli planety. Slunce se v tomto okamžiku nacházelo nízko nad horizontem, což umožnilo lepší pozorování vertikální struktury oblaků. Skupina oblaků v okolí zobrazeného atmosférického víru v levém spodním rohu obrázku se zvedá vysoko nad okolní prostředí, čímž vytváří stíny ve směru ke spodnímu okraji obrázku.

Fotografie byla pořízena pomocí úzkoúhlé kamery, která je umístěna na palubě kosmické sondy Cassini. Při pořizování snímku byl použit speciální filtr, citlivý na infračervené záření o vlnové délce kolem 938 nanometrů. Snímek byl pořízen 30. 10. 2006, kdy se sonda nacházela ve vzdálenosti přibližně 1,2 miliónu km od planety Saturn a úhel Slunce-Saturn-sonda činil 142°. Rozlišení snímku je 7 km/pixel.

Další zajímavé fotografie atmosféry planety Saturn, jejích prstenců a měsíců najdete na adrese saturn.jpl.nasa.

Zdroj: saturn.jpl.nasa

38. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 19. 9. do 25. 9. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti, projde kolem Aldebaranu. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur. Ke startu se připravuje tříčlenná posádka, kterou by měl vynést v pátek Sojuz-MS2 na cestu k ISS. Začíná astronomický podzim.