Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Drakonidy 2013

Drakonidy 2013

Drakonidy Autor: Universe Today
Drakonidy
Autor: Universe Today
Meteorický roj Drakonidy je bežne pomerne nenápadným meteorickým rojom, ktorý dosahuje nízke zenitové frekvencie. Je však známy výskytom silných meteorických dažďov a najmä v minulom storočí prekvapil frekvenciami niekoľko tisíc meteorov za hodinu.

Materským telesom roja je kométa 21P/Giacobini-Zinner, ktorá bola prvýkrát pozorovaná v roku 1900 (M. Giacobini). Kométa patrí medzi krátkoperiodické kométy s dobou obehu 6,6 roka. Pri svojom ďalšom návrate v roku 1907 nebola pozorovaná a znovu ju objavil až v roku 1913 Ernst Zinner. O dva roky neskôr (1915) na možný súvis medzi kométou a meteorickým rojom zo súhvezdia Drak upozornil M. Davidson. Skutočným hviezdnym divadlom bol rok 1933, kedy pozorovatelia hlásili až 100 meteorov za jednu minútu. Nasledujúce roky sa roj „vytratil“ a znovu sa pripomenul silným dažďom v roku 1946, kedy podľa pozorovateľov v maxime dosiahol niekoľko tisíc meteorov za hodinu. Nasledujúce roky, až do maxima roja v roku 2011 (300 meteorov za hodinu), sa Drakonidy pripomenuli len menšími spŕškami, pri ktorých frekvencia dosiahla okolo 100 meteorov za hodinu. Dažde z rokov 1933 a 1946 sa už neopakovali.

Tohto roku sa neočakáva zvýšená frekvencia roja, predpokladá sa, že roj dosiahne iba nízke počty meteorov a to okolo 10–20 meteorov za hodinu v maxime činnosti. Tohtoročné maximum nastane dňa 8. 10. 2013 17:30 UT na dĺžke Slnka 195,4°. Poloha radiantu je: α = 262°, δ = +54°. Pozorovacie podmienky v tomto roku sú vynikajúce, nakoľko Mesiac je krátko po nove a svojim svetlom nebude rušiť pozorovanie. Radiant meteorického roja Drakonidy je v našich zemepisných šírkach cirkumpolárny a preto môžeme meteory tohto roja pozorovať celú noc. Špecialitou Drakoníd je ich rýchlosť, nakoľko do atmosféry Zeme vstupujú rýchlosťou 20 km/s, čo znamená, že po oblohe sa pohybujú extrémne pomaly.

Zdroj: IMO