Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Dvanáct nových měsíců planety Saturn

Dvanáct nových měsíců planety Saturn

Saturn_orbit.jpg
Astronomové vypátrali 12 nových malých měsíčků obíhajících kolem planety Saturn. Tým astronomů z University of Hawaii a Carnegie Institute of Washington použil k pátrání po nových měsících japonský dalekohled Subaru o průměru 8,2 m, který se nachází na Mauna Kea (Havajské ostrovy). Objev byl učiněn 12. 12. 2004.

Následná pozorování se uskutečnila v období leden až březen 2005 pomocí dalekohledů Keck Telescope, Gemini North a Subaru. Z určených oběžných drah nových měsíců vyplývá, že se jedná o objekty, obíhající po vzdálených eliptických drahách s vysokým sklonem k rovníku planety. Celkový počet známých měsíců, obíhajících kolem druhé největší planety, tak dosáhl čísla 46.

Jedenáct ze dvanácti nově objevených měsíců obíhá po retrográdních drahách, tj. v opačném směru, než rotuje samotná planeta. Rozměry nových měsíčků se pohybují od 4 do 7 km. Jejich dráhy se nacházejí ve vzdálenostech 17 až 22 miliónů km od středu planety.

Další informace naleznete na adrese www.ifa.hawaii.edu.

Zdroj: newscientist

Pár vteřin před C2

Bailyho perly těsně před začátkem úplné fáze.