Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Dynamická atmosféra planety Saturn

Dynamická atmosféra planety Saturn

Cassini_PIA06569.jpg
Přesto, že v posledních dnech byla velká pozornost věnována evropské sondě Huygens a jejímu výzkumu Saturnova měsíce Titan, ve své činnosti pokračovala i hlavní sonda Cassini, obíhající od 1. 7. 2004 kolem Saturna. Postupně jsou publikovány fotografie viditelného "povrchu" planety. Nedávno pořízená fotografie představuje nový pohled na atmosféru planety. Ukazuje se, že zdejší ovzduší, bohaté na vodík a helium, je velmi dynamické prostředí, zaplněné skvrnami, oválnými útvary, rotujícími víry a plynnými proudy.

Tato fotografie byla pořízena širokoúhlou kamerou sondy Cassini 14. 12. 2004 ze vzdálenosti 595 000 km. Byl použit infračervený filtr, citlivý na záření kolem vlnové délky 939 nm. To umožnilo zvýraznit významné detaily v atmosféře planety. Rozlišení snímku je přibližně 32 km na obrazový bod (pixel).

Pro nejbližší období jsou plánovány další těsné průlety kolem některých měsíců planety Saturn. Dne 15. února to bude průlet kolem měsíce Titan ve vzdálenosti 1577 km. Dalším zkoumaným měsícem pak bude Enceladus (průměr 512 km), kolem nějž sonda prolétne 17. února a 9. března 2005.

Aktuální polohu sondy Cassini na oběžné dráze kolem Saturna můžete zjistit například na adrese: saturn.jpl.nasa.

Zdroj: saturn.jpl.nasa

Merkúr v maximálnej západnej elongácii

Merkúr 22 minút po východe nízko nad obzorom v súhvezdí Strelca (vľavo) a Saturn v nad kaplnkou sv. Rozálie v Štefanovej.