Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Erodovaná údolí Dao a Niger Valles

Erodovaná údolí Dao a Niger Valles

0528-3d-dao2.jpg
Tento obraz, pořízený stereo kamerou s vysokým rozlišením (HRSC) na palubě sondy ESA - Mars express, ukazuje dvě marsovská údolí, Dao Valles a Niger Valles.

Snímek byl fotografován 19.června 2004, během 528 oběhu planety. Ukazuje Dao Valles a Niger Valles v místě, kde se na stýkají s impaktním kráterem Hellas. Kráter vznikl dopadem meteoritu do sopečné oblasti Hesperia Planum.

Střed obrazu je na souřadnicích 93° východní marsovské délky a 32° jižní šířky. Rozlišení snímku je 40 metrů na pixel. Barevný obrázek byl vytvořen z vertikálního pohledu HRSC a tří barvonosných kanálů. 3D a perspektivní pohled byl vytvořen za použití svislého pohledu a stereo kanálů.

Systém kanálů je, v některých oblastech až 40 kilometrů široký. Severovýchodní konce obou údolí jsou o téměř 200 metry hlubší než jihozápadní region, který je na snímku také viditelný. Severnější údolí Dao Valles je 2.400 metrů hluboké a je asi o 1.000 metrů hlubší než o něco jižněji položené údolí Niger Valles.

Struktura dna údolí Niger Valles je charakteristická stupňovitými kotlinami a chaotickými zlomy. Dno údolí Dao Valles je mnohem hladší, ale je pokryto silně erodovanými zbytky.

Tato erodovaná údolí se nachází v regionu, který je jižní části úbočí vulkánu Hadriaca Patera. Okolní povrch je vytvořen sopečnými proudy. Další snímky na ESA - obr.1, obr.2, obr.3

Zdroj: SpaceDaily.com, ESA

Snímek blízkozemní planetky (311554) 2006 BQ147

Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka typu Aten 15.9 magnitudy se mezi hvězdami pohybovala rychlostí 9.91 obloukové vteřiny za minutu. Silně rušil Měsíc.