Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Gigantická kosmická exploze zasáhla Zemi

Gigantická kosmická exploze zasáhla Zemi

exploze.jpg
Gigantická kosmická exploze v prosinci 2004 ukázala, že Zemi hrozí daleko větší nebezpečí ze samotného vesmíru než od hypotetických cizích invazí jako ve filmech "Den nezávislosti" nebo "Válka světů".

Při této explozi jasnost záblesku gamma záření (oblast spektra pro lidské oko neviditelná) krátce předčila jasnost Měsíce v úplňku i všechny dosud pozorované exploze v Mléčné dráze. Přestože nastal ve vzdálenosti 50.000 světelných roků, záblesk prošel naší Galaxií a zasáhl zemskou ionosféru. Stejný výbuch ve vzdálenosti 10 světelných roků od Země by zničil velkou část ozónové vrstvy a způsobil by kvůli zvýšené radiaci zánik života.

Nedávno vypuštěný satelit Swift a pozemská radiová observatoř VLA (Very Large Array v Novém Mexiku, USA) byly dvě z mnoha, které událost sledovaly. Obrovský záblesk, který vědci pozorovali 27. prosince 2004, přišel od izolované unikátní neutronové hvězdy SGR 1806-20 v souhvězdí Střelce (Sagittaria), zvané magnetar.

"Tento jev může nastat pro astronoma pouze jednou za život, stejně jako pro neutronovou hvězdu," řekl David Palmer z Los Alamos National Laboratory. "Zatím víme pouze o existenci dvou podobných obřích explozí za posledních 35 letech, ale ta prosincová byla 100krát mohutnější."

"Můžeme vidět strukturu vzplanutí i jeho následky. Tyto změny pak můžeme sledovat ze dne na den, ta kombinace je zcela nebývalá," řekl Bryan Gaensler z CfA (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics).

Zdroj: www. spaceflightnow.com

Mayak satellite (2017-042-F)

Not seen by naked eye; from the photo, the estimated brightness was 5-7 mag. It is not visible on any of the photos taken just after this one - most of the time it is probably even fainter.