Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  HST objevil dosud nejmenší měsíček planety Uran

HST objevil dosud nejmenší měsíček planety Uran

Novi objevený a jeden potvrzený misíc Uranu
Astronomům se podařilo objevit dva nejmenší měsíce patřící do rodiny plynného Uranu. Objevil je Hubblův kosmický dalekohled a velikost obou z nich (12-16km) se dá srovnat s velikostí San Franciska. Na jejich objev se čekalo takovou dobu z důvodu jejich nízké jasnosti. Díky ní unikly i pozornosti sondy Voyager 2, která prolétla kolem Uranu v roce 1986 a objevila 10 jeho malých satelitů.

Nově objevené měsíce obíhají kolem své mateřské planety dokonce blíže než její hlavní oběžnice mající rozměry řádově stovky kilometrů. Dva nové satelity jsou první vnitřní měsíce Uranu objevené ze Země za posledních 50 let(ve srovnání s kosmickými sondami je HST opravdu "pozemský" dalekohled). Pod jejich objevy se podepsala Advanced Camera for Surveys a inkriminovaný snímek byl pořízen 25. srpna 2003. Dalším Hubblovým úspěchem bylo potvrzení objevu dalšího slabého Uranova měsíce, zachyceného na původních snímcích z Voyageru.

7. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 2. do 19. 2. 2017. Měsíc bude po úplňku. Planeta Venuše a nedaleký slabší Mars zdobí večerní jihozápadní oblohu. V druhé polovině noci a ráno je pěkně viditelný Jupiter. Na ranní obloze je také Saturn. Kometa 45P byla v první únorové dekádě vidět jen obtížně, uvidíme, zda si ji vůbec prohlédneme po úplňku na obloze pozdně večerní. Podíváme se ještě na komety 2P a 73P. Slunce i přes nízkou aktivitu nabízí drobné skvrny. Pokračujeme v nabídce 100 pozorování: Sirius B, Venuše, planetka Irene, galaxie M81 a M82. SpaceX na přestavěné floridské rampě chystá statický zážeh a posléze i start rakety Falcon 9 s lodí Dragon k ISS. Startují také silná evropská a indická raketa.

Geostacionárne družice

18.02. 2017; 18:57 SEČ; Tesárske Mlyňany; Canon 400D+Pentacon auto MC 135/3.5 (M 42 objektív). Expozícia 2min, ISO 800. Názvy družíc ASTRA v smere hodinových ručičiek.