Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  HST objevil dosud nejmenší měsíček planety Uran

HST objevil dosud nejmenší měsíček planety Uran

Novi objevený a jeden potvrzený misíc Uranu
Astronomům se podařilo objevit dva nejmenší měsíce patřící do rodiny plynného Uranu. Objevil je Hubblův kosmický dalekohled a velikost obou z nich (12-16km) se dá srovnat s velikostí San Franciska. Na jejich objev se čekalo takovou dobu z důvodu jejich nízké jasnosti. Díky ní unikly i pozornosti sondy Voyager 2, která prolétla kolem Uranu v roce 1986 a objevila 10 jeho malých satelitů.

Nově objevené měsíce obíhají kolem své mateřské planety dokonce blíže než její hlavní oběžnice mající rozměry řádově stovky kilometrů. Dva nové satelity jsou první vnitřní měsíce Uranu objevené ze Země za posledních 50 let(ve srovnání s kosmickými sondami je HST opravdu "pozemský" dalekohled). Pod jejich objevy se podepsala Advanced Camera for Surveys a inkriminovaný snímek byl pořízen 25. srpna 2003. Dalším Hubblovým úspěchem bylo potvrzení objevu dalšího slabého Uranova měsíce, zachyceného na původních snímcích z Voyageru.

Stopy hvězd