Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Hvězdárna Ladislava Šmída v Kunžaku a její pozorovací řady na internetu

Hvězdárna Ladislava Šmída v Kunžaku a její pozorovací řady na internetu

Povrch Slunce se slunečními skvrnami a fakulovými poli (slunečnífotosféra) jest sledován v Kunžaku nepřetržitě od roku 1947, z toho odroku 1976 na mé specializované pozorovatelně.

Denní pozorování jsou prováděna malým refraktorem o průměru 74 mm, ohniskové délky 940 mm při zvětšení 47x, zakreslováním metodou projekce na průměr obrazu Slunce 25cm, občas nyní i přímé za použití objektivního slunečního filtru. Za dobu 55 let bylo uskutečněno 10700 denních vizuálních pozorování, doplněných v některých případech i fotografickými snímky. Všechna uskutečněná pozorování jsou proměřována a statisticky zpracovávána.

Výsledky jsou publikovány v našich astronomických časopisech a ve dvou samostatných publikacích. K této dlouholeté pozorovací řadě přibyla v roce 2000 další samostatná pozorovací řada mladého spolupracovníka soukromé pozorovatelny, který vykonal dosud 440 denních pozorování stejným způsobem svým dalekohledem o průměru 60mm, ohniskové délky 700mm, při zvětšení 58x.

Výsledky pozorování zpracovává výpočetní technikou.Sluneční pozorovatelna v Kunžaku i její spolupracovník jsou nezávislými pozorovacími stanicemi v síti českých a slovenských hvězdáren, zabývajících se vizuálním pozorováním sluneční fotosféry, metodicky a organizačně řízenou Hvězdárnou ve Valašském Meziříčí Kromě toho spolupracuje sluneční pozorovatelna s Hvězdárnou v Úpici, Hvězdárnou Františka Pešty v Sezimově Ústí a se slunečním oddělením Astronomického ústavu AV ČR v Ondřejově. Na stránkách internetového magazínu o Slunci www.astrosvet.com seznámíme postupně veřejnost podrobněji s některými výsledky našich pozorování Slunce v Kunžaku.

KONTAKT:
Ladislav Schmied