Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Indonézsky asteroid

Indonézsky asteroid

Stopa po denním bolidu.
Dňa 8. Októbra 2009 približne o 4:00 SEČ došlo k stretu planéty Zem s asteroidom, ktorý bol v priemere 5-10 metrov široký. Teleso z vesmíru však na zem nedopadlo, iba zhorelo v zemskej atmosfére, pričom sa uvoľnila energia porovnateľná s výbuchom malej atómovej bomby.

Vystrašení obyvatelia pobrežného mesta Bone v Indonézii si mysleli, že ide o zemetrasenie, na ktoré sú v tejto krajine pomerne často zvyknutí. V momente keď sa začali otriasať steny a vzduchom sa začali šíriť búrlivé zvuky, ľudia opustili svoje domovy a začali utekať. Všetko čo ľudia na oblohe videli bol obrovský, skrútený oblak pozostatkov asteroidu tiahnuci sa poobednajšou oblohou.

Otrasy zeme zachytilo pozoruhodne málo spravodajstiev v západnej tlači, avšak vedci zaoberajúci sa štúdiom meteorov im venovali plnú pozornosť. "Explózia spustila infrazvukové senzory v Comprehensive Nuclear-Test-Ban Treaty Organization (inštitúcia ohlasújúca, alebo zakazujúca všetky nukleárne explózie, či už v prírode, v armáde, alebo pre civilné účely), ktorá je 10 000 km od miesta v ktorom explodoval asteroid." oznámili prieskumníci Elizabeth Silber a Peter Brown z Univerzity v Západnom Ontáriu. Z ich analýzy infrazvukových údajov vyplynulo, že výbuch nastal na mieste so súradnicami 4.5° Južej šírky a 120° východnej dĺžky, so silou porovnateľnou k výbuchom 50 kiloton výbušniny TNT. To je približne 2 až 3 krát viac ako sila explózie atómovej bomby, ktorá bola v roku 1945 zhodená na Hirošimu. Video pretrvávajúcej stopy asteroidu v atmosfére si môžte pozrieť tu:

O asteroide, ktorý spôsobil v atmosfére Zeme výbuch bol pre astronómov prekvapením, pretože pred tým o ňom nemali žiadne informácie. Podľa štatistických štúdií populácie blízkozemských asteroidov je takéto teleso vystavené kolízii so Zemou v priemere každých 2-12 rokov. "Nasledujúce pozorovania prostredníctvom iných zariadení môžu byť veľmi cenné pri ďaľšom objasňovaní tejto unikátnej udalosti." povedali Silber a Brown. O ďaľších informáciách ohľadom Indonézskeho asteroidu Vás budeme priebežne informovať na našich stránkach.

[1] neo.jpl.nasa.gov/news/news165.html