Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Jak dlouhý je den na Saturnu?

Jak dlouhý je den na Saturnu?

SaturnCassini42d047M.jpg
Zdánlivě jednoduchá otázka. Víme to přece už nejméně 23 - 24 let, když jej změřil Voyager 1 a následně i jeho bratříček Voyager 2, při své cestě ven ze sluneční soustavy. Stačí nahlédnout do kterékoliv modernější encyklopedie nebo učebnice a můžeme odcitovat. "Saturn rotuje okolo své osy za 10 hodin a 39 minut", (plus - minus).

Ale ouha. Nejnovější měření sondy Cassini, používající stejnou metodu, jako před ní oba Voyagery říká, že Saturn vykoná jednu otočku za 10hodin 45 minut a 46 sekund (plus minus 36 sekund). A to by znamenalo zpomalení rotace o 1% za 23 let! Ovšem takové rozdíly se v planetární astronomii přeci jen tak netrpí. Že není něco v pořádku naznačovala, již v roce 1997, měření Pařížské observatoře. Ta ohlásila, že Saturnova rotace měřená pomocí rádiových vln se podstatně liší od Voyagerů.

Pokud tedy nepřijmeme myšlenku, že se rotace skutečně zpomalila, musíme přijmout vysvětlení, že rotace magnetického pole, která ovládá zdroje radiových emisí (pomocí kterých se rotace indikuje), není přísně svázána s rotací planety a může je přesouvat do různých zeměpisných šířek.

I proto Cassini, nesoucí 12 vědeckých přístrojů, během své čtyřleté nebo i delší mise, pokud použijeme analogii s marsovskými rovery, má před sebou úkol rozluštit tuto hádanku.

Převzato ze stránek Hvězdárny Uherský Brod
Zdroj: NASA/JPL tiskové zprávy

7. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 12. 2. do 18. 2. 2018. Měsíc bude v novu. Večer je nad jihozápadem Uran. Nad ránem je vidět Jupiter a Mars, pomalu vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se zaměříme na otevřenou hvězdokupu M 41 pod Síriem ve Velkém psovi. Jak známo, let Falconu Heavy se vydařil. SpaceX nyní plánuje start Falconu 9 z Kalifornie. K Mezinárodní vesmírné stanici se měla vydat nákladní loď Progress MS-08, ale raketa se těsně před startem nezažehla. Chystá se také výstup do volného kosmu na ISS. Před pěti lety došlo k výbuchu velkého bolidu nad Čeljabinskou oblastí v Rusku.