Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Kometa C/2013 X1 (PanSTARRS) bude vidět už v malých dalekohledech

Kometa C/2013 X1 (PanSTARRS) bude vidět už v malých dalekohledech

Snímek komety C/2013 X1 (PanSTARRS) od Alexandra Baranskyho
Autor: Alexander Baransky

Jak už bylo zmíněno, zima 2015/2016 nám přinese nejspíše pěkný jasný objekt viditelný i v malých triedrech, kometu C/2013 US10 (Catalina). Kromě ní nás asi potěší i jiná nová kometa z Oortova oblaku. Ta se teď nachází na hranici vizuálního dosahu a objevuje se na ranní obloze.

Na konci roku 2013 se strhla doslova lavina v nalézání komet, které měly do budoucna velký potenciál. Mezi nimi byla jako poslední takto objevený objekt i kometa C/2013 X1 (PanSTARRS), kterou nalezli slavní astronomové obsluhující významný teleskop na Havaji 4. prosince 2013. Kometa se na snímcích z dalekohledu jevila jako malý difúzní flíček v souhvězdí Blíženců (Gem) s jasností 20,2 mag. Její dráhu se původně nepodařilo úplně přesně spočítat, po několika týdnech se však datum přísluní ustálilo na 20. dubna 2016 a jeho vzdálenost byla určena na 1,31 AU. Hned bylo jasné, že půjde o poměrně jasný objekt. Maximum jasnosti se předpokládá na 7 mag někdy v létě příštího roku. To by z komety udělalo snadný objekt pro triedry. Jenže má to jeden háček - tedy ještě jeden kromě toho, že povaha komety může způsobit celkové zklamání z maximální jasnosti. Kometa totiž v tu dobu nebude od nás vůbec pozorovatelná. Respektive bude, ale jen ve velice obtížných podmínkách extrémně nízko nad jižním obzorem za astronomického soumraku. Dá se tedy říct, že v tu dobu již půjde opravdu o nepozorovatelný objekt. Kometu si tím pádem musíme vychutnat jindy a nejlepší příležitost se nabídne tuto zimu na večerní obloze.

Mapka pro vyhledání komety C/2013 X1 (PanSTARRS) od léta 2014 do jara 2016. Autor: Seiichi Yoshida
Mapka pro vyhledání komety C/2013 X1 (PanSTARRS) od léta 2014 do jara 2016.
Autor: Seiichi Yoshida
Jak už bylo napsáno v úvodu článku, kometa se aktuálně objevuje na ranní obloze v souhvězdí Vozky (Aur), kam se přesunula z inkriminovaných Blíženců. Její jasnost kolem 15 mag jí ještě nebude umožňovat vizuální pozorování (tedy v dalekohledech bez potřeby kamer), kometa je totiž příliš nízko nad obzorem. Situace se však bude výrazně zlepšovat. Kometa bude ve Vozkovi až do konce října a postupně se stane celou noc pozorovatelným objektem při jasnosti okolo 12 mag. Pak se dostane do Persea (Per), Andromedy (And) a Pegase (Peg). A právě tam nastanou v prosinci 2015 a v lednu 2016 nejlepší pozorovací podmínky pro tuto kometu z naší polokoule.

Kometa bude sice viditelná jen na večerní obloze, za to ovšem zjasní až k 10 mag a tím pádem může být pozorovatelná i ve velkých binokulárech. Pokud jeden takový přístroj vytáhneme na její zpozorování v lednu, můžeme na stejné obloze tím samým přístrojem spatřit i o mnoho jasnější kometu C/2013 US10 (Catalina). Zatímco její pozorovací podmínky se v tu dobu budou ještě zlepšovat, s blížícím se koncem ledna bude kometa C/2013 X1 (PanSTARRS) stále níže nad obzorem. V únoru se přesune do Ryb (Psc) a tam se ztratí kvůli konjunkci se Sluncem.

Kometa se následně ještě objeví na ranní obloze v květnu v souhvězdí Vodnáře (Aqr), ale bude tak nízko, že se stane takřka nepozorovatelnou. V dobrých pozorovacích podmínkách bude až na jaře roku 2017, jenže to už nebude pozorovatelná vizuálně. Využijte tedy letošní zimy. Ač 10 mag nemusí znít zrovna atraktivně, tohle bude určitě jedna z jasnějších, ne-li nejjasnějších komet příštího roku. Při pozorování komety C/2013 US10 (Catalina) se tedy můžete pokusit i o tuhle slabší, avšak beztak pěknou kometu.

[1] Databáze komet Seiichi Yoshidy