Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Kometa na kruhové oběžné dráze

Kometa na kruhové oběžné dráze

Nové snímky objektu s označením 2001 RG100, pořízené 26. 11. 2003 pomocí reflektoru Spacewatch na Kitt Peak definitivně potvrdily, že se jedná o kometu. Následně byla nalezena i na fotografiích z let 1990 a 1993. Těleso bylo objeveno v září 2001 a obdrželo předběžné označení jako planetka.

Tato kometa P/2001 RG100 (LINEAR) je zajímavá tím, že kolem Slunce obíhá po nejkruhovější dráze ze všech známých komet (e = 0,029). Její vzdálenost od Slunce kolísá v rozmezí 4,595 až 4,733 AU. Předstihla tak i kometu 29P/Schwassmann-Wachmann 1 (e = 0,044). Toto své prvenství si však podrží maximálně do roku 2022, kdy se přiblíží k Jupiteru na vzdálenost 0,75 AU a její dráha se změní na eliptickou s větší excentricitou. Také na současné dráze není kometa příliš dlouho - dostala se na ni v roce 1943 po průletu kolem Jupitera ve vzdálenosti 0,25 AU.

Dne 5. 12. 2003 byla kometa vzdálena od Země 3,684 AU. Trojrozměrnou animaci dráhy komety a parametry její oběžné dráhy naleznete na adrese neo.jpl.nasa.gov/orbits po zadání názvu komety.

Zdroj: IAUC 8244 a další