Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Marsova polární čepička

Marsova polární čepička

Mars_Express.jpg
Díky snímkům, které pořídila evropská kosmická sonda Mars Express, víme, že jižní polární čepička na Marsu obsahuje mnohem více zmrzlé vody, než se předpokládalo, ale mnohem méně zmrzlého oxidu uhličitého (suchého ledu). Podle článku v americkém odborném časopise Nature se planetolog Timothy Titus z U.S. Geological Survey ve Flagstaffu (Arizona, USA) domnívá, že tato skutečnost snižuje šance na život na planetě Mars.

Dostane-li se totiž oxid uhličitý do atmosféry, způsobuje zvýšení tlaku a teploty a zmrzlá voda snadněji roztaje. A právě voda v kapalném skupenství je pro vznik života nezbytná.

Mnoho vědců se domnívalo, že jižní pól Marsu dodnes skýtá značné zásoby oxidu uhličitého, který se při teplejších fázích ve vývoji planety vypařuje do atmosféry. Podle Timothy Tita dosavadní výsledky ze sondy Mars Express vylučují jakoukoli možnost, že by polární čepička mohla hustotu atmosféry na rudé planetě znatelně ovlivnit. Nepopírá, že na povrchu planety by se mezi velkými zásobami vody mohl nalézat prach a štěrk s obsahem oxidu uhličitého. Ale hustá atmosféra nad polárními čepičkami podle vědce z dřívějška nezůstala.

Problém, kde se ztratila dřívější atmosféra Marsu, by měly vyřešit současné i budoucí výzkumy Marsu z oběžné dráhy i pomocí robotů. Někteří vědci se domnívají, že atmosféra mohla z větší části zmizet v kosmickém prostoru, ale mnozí vycházejí z toho, že Mars nikdy hustou a teplou atmosféru, která by dlouhodobě umožňovala existenci vody v kapalném skupenství, neměl. Titus se domnívá, že tím ještě více pohasínají šance, že na rudé planetě dodnes existuje život.

"Odpovědi závisí na pochopení minulého a současného stavu obou látek - vody a oxidu uhličitého," řekl Timothy Titus. "Dlouhodobě stabilní voda v kapalném stavu na povrchu planety vyžaduje hustší atmosféru, než má Mars nyní."

"Výzkum a konečné osídlování Marsu bude závislé na dostupnosti vody. Voda je nezbytná nejen pro člověka samotného, ale je také důležitá k výrobě dýchatelného vzduchu a paliva pro návrat zpět na Zemi. Pro život na Marsu je voda elixír," dodal Timothy Titus.

Na snímku je ve falešných barvách zobrazeno množství zmrzlé vody (vlevo), množství zmrzlého oxidu uhličitého (uprostřed) a reálný obrázek polární čepičky na Marsu (vpravo).

Zdroj: cbc.ca