Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Měření jádra komety 67P

Měření jádra komety 67P

3D model jádra komety 67P Autor: ESA/Rosetta/MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA
3D model jádra komety 67P
Autor: ESA/Rosetta/MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA
Sonda Rosetta přináší nejen zajímavé snímky jádra komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko. Na světě je mnoho dalších měření. Jak je kometa velká, jak se otáčí, jakou má hustotu, jaké uvolňuje plyny a podobně. Níže uvedené výsledky jsou pouze první zpracovaná data a podle dalších měření se mohou dále vyvíjet.

Jeden ze základních úkolů Rosetty bylo vytvořit trojrozměrný model jádra komety. Ten byl vytvořen na základě snímků přístroje OSIRIS a navigační kamery. Jak víme, jádro tvoří dva základní útvary, větší má rozměry 4,1 × 3,2 × 1,3 km a menší 2,5 × 2,5 × 2,0 km. V současné době ještě není zmapován celý povrch jádra, protože asi 30% část je zastíněna. To znamená, že část modelu je pouze odhad a také data o objemu a hustotě komety tím pádem nejsou ještě zcela přesná.
ESA nabízí 3D model ke stažení ve formátu wrl a obj.

Rozměry jádra komety 67P Autor: ESA/Rosetta
Rozměry jádra komety 67P
Autor: ESA/Rosetta
V tabulce můžeme vidět dosud známé fyzikální parametry jádra komety. Ačkoli jde zatím o předběžné výsledky, základní představu nám to již dává. Odkazy směřují na články, které se k naměřeným údajům vztahují. V tabulce zatím chybí údaj o odrazivosti jádra a také je zřejmé, že údaje se budou měnit s tím, jak se kometa bude blížit ke Slunci a její aktivita se bude zvyšovat.

Rozměr (menší lalok) 2,5 × 2,5 × 2,0 km OSIRIS
Rozměr (větší lalok) 4,1 × 3,2 × 1,3 km OSIRIS
Doba rotace kolem osy 12,4043 hod. OSIRIS
Směr osy rotace RA: 69°; DE: 64° OSIRIS
Hmotnost 1013 kg (10 miliard tun) RSI
Objem 25 km3 OSIRIS
Hustota 0,4 g/cm3 RSI / OSIRIS
Rychlost uvloňování vodních par 0,3 l/s (červen 2014); 1–5 l/s (červenec–srpen 2014) MIRO
Povrchová teplota 205–230 K (−68 až −93 °C, červenec–srpen 2014) VIRTIS
Podpovrchová teplota 30–160 K (−113 až −243 °C, srpen 2014) MIRO
Detekované plyny voda, oxid uhelnatý (CO), oxid uhličitý (CO2),
čpavek (NH3), metan (CH4), metanol (CH3OH)
ROSINA
Prachová zrna od několika desetin mikrometru do několika setin mikrometru COSIMA
část. též GIADA

Pokud hledáte také aktuální snímky jádra komety, pak rozhodně nevynechte článek se synteticky vytvořenými 3D anaglyfy a animacemi jádra komety včetně snímku s výtrysky z krku komety.

Zdroje a doporučujeme:
[1] Blog ESA
[2] Rosetta zná své přistávací místo
[3] Evropská sonda Rosetta zahájí průzkum komety, který nemá v dějinách obdoby

Lovec

Na konci ledna panovalo dlouho dobu inverzní počasí s občasným vyjasněním. Nápad vyfotit votický javor s Orionem vznikl během chvíle a hned se vyrazilo na místo. Vysoká vlhkost vzduchu u horizontu napomohla ke zvýraznění nejjasnějších hvězd. Krajina: 9x 2min, f5,6, iso 3200 ohnisko 50 mm Hvězdy: 9x3min, f4, iso 3200 ohnisko 35 mm Mlhoviny: 4x3min, f4, iso 1600 ohnisko 35 Canon 1000D modifikovaný. Vše snímáno s nasazeným Hoya red enhancer filtrem, který lehce potlačuje světelné znečištění.