Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Merkur z družice SOHO
Luděk Fík Vytisknout článek

Merkur z družice SOHO

Jeden z prvních snímků planety Merkur, pořízený sondou Messenger.
Od 23. března 2009 se v zorném poli koronografu LASCO C3 družice SOHO pohybuje planeta Merkur (ve směru zprava doleva). Po konjunkci 31. 3. 2009 v zorném poli setrvá do 8. 4. 2009. Opět se do něj vrátí v době od 13. do 24. května 2009, (projde jím ale v opačném směru zleva doprava).

Bohužel planeta Venuše se během své nynější konjunkce (27. 3. 2009) pro příliš velkou úhlovou vzdálenost od Slunce do zorného pole přístroje Lasco C3 nevejde, přestože přístroj družice zobrazuje prostor v okolí slunečního kotouče v rozsahu 3,5 až 30 slunečních průměrů (45 miliónů kilometrů). Přístroje C1 a C2 zobrazují bližší okolí slunečního kotouče 1,1 - 3 resp. 2,5 - 6 slunečních průměrů.

Merkur u Slunce
Animace zorného pole LASCO C3 s Merkurem (gif)

Sonda SOHO http://sohowww.nascom.nasa.gov
Koronograf LASCO C3 http://lasco-www.nrl.navy.mil/
Mapka hvězdného pozadí v zorném poli LASCO C3 pro libovolné datum roku

Zoskupenie planét na rannej oblohe

Planéty Venuša, Mars a Merkúr a ako bonus blízka konjunkcia Mesiaca s hviezdou Regulus v súhvezdí Leva.