Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Mimořádně: Amatérští astronomové zachytili dopad planetky na Jupiter

Mimořádně: Amatérští astronomové zachytili dopad planetky na Jupiter

Kompozitní snímek Jupiteru a kolize s planetkou. Kredit: Anthony Wesley.
Neuvěřitelně kuriózní kousek se včera 3. června večer podařil amatérským astronomům Anthonymu Wesleymu (z Austrálie) a Christopheru Go (z Filipín). Zachytili přímou srážku planetky s obří planetou Jupiter, přičemž na záznamu je jasně patrný záblesk při srážce. Těleso nenávratně skončilo v Jupiterově husté atmosféře.

Naposledy jsme byli svědky podobné události minulý rok v červenci, kdy Jupiter zasáhla kometa. Samotný impakt jsme nepozorovali, ale mohli jsme ještě několik dní sledovat temnou "jizvu" v Jupiterově atmosféře. Více v článku Kamila Hornocha.

Pro astronomy je ale v historii nejznámějším případem dopad fragmentů komety Shoemaker-Levy 9 do Jupiterovy atmosféry v roce 1994. Kometa se k Jupiteru přiblížila o rok dříve a slapové síly planety ji doslova roztrhaly. Kometární fragmenty pak v rozmezí od 16. do 22. července postupně nenávratně "popadaly" do Jupiterovy atmosféry. Úkaz byl ovšem skryt za okrajem Jupiteru a jedinou, leč jasnou známkou dopadu byly výrazné temné skvrny na Jupiterově "tváři".

I po včerejší srážce bude v Jupiterově atmosféře pozorovatelná temná skvrna. Nebude však příliš výrazná. Na planetu Jupiter, která je nyní pozorovatelná v ranních hodinách v souhvězdí Ryb, namířil již i Hubbleův kosmický teleskop. Ten bude vývoj pozorovat.

Zdroj: Spaceweather.com