Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Mise Venus Express skončí testem aerobrakingu

Mise Venus Express skončí testem aerobrakingu

Venus Express míří do atmosféry Venuše Autor: ESA
Venus Express míří do atmosféry Venuše
Autor: ESA
Jediná oběžnice Venuše, evropská sonda Venus Express, brzy ukončí své zkoumání planety. Sonda už přesluhuje a dochází jí palivo ke korekcím dráhy, ale ještě než úplně skončí, vyzkouší se vlastnosti atmosféry pro brždění budoucích kosmických sond a jejich případné navedení na kruhovější dráhu s menší spotřebou paliva. Využila by se k tomu atmosféra Venuše a právě toto je posledním velkým úkolem sondy pro nadcházející léto.

Mise u Venuše trvá už osm roků, takže se právem blíží ke svému konci. A je to určitě ten nejlepší konec kosmické sondy, když při svém zániku ještě poskytne cenné informace. Inženýři navedou sondu kontrolovaně do hustších vrstev atmosféry, než v minulosti a pokusí se zjistit, jak na to Venus Express zareaguje. Je také možné, že se zbrzdí příliš a mise definitivně skončí.

Venus Express aerobraking v atmosféře Venuše Autor: ESA, C. Curreau
Venus Express aerobraking v atmosféře Venuše
Autor: ESA, C. Curreau
Krátké lehounké doteky s atmosférou, které se už zkoušely, probíhaly ve výškách 165 km. Nyní je v plánu ponořit sondu do nižších výšek kolem 130 km. Experimentální aerobraking by měl probíhat v období od 18. června do 11. července. Během této fáze budou probíhat omezeně i vědecká měření magnetického pole, slunečního větru a analýza atomů. Také by mělo probíhat měření teploty a tlaku.

Venus Express aerobraking v atmosféře Venuše Autor: ESA, C. Curreau
Venus Express aerobraking v atmosféře Venuše
Autor: ESA, C. Curreau
Jak bylo řečeno, během této závěrečné fáze může sondě definitivně dojít palivo, stejně jako může zaniknout v hustých vrstvách atmosféry. Pokud ještě přečká tyto náročné momenty, bude moci ještě v omezené míře provádět vědecká měření, ale na konci letošního roku by měla každopádně zaniknout v atmosféře Venuše.

Zdroj a doporučujeme:

[1] Venus Express mission ends, Emily Lakdawalla, The Planetary Society
[2] Dvojitý vír v okolí jižního pólu Venuše odhalen
[3] Sonda Venus Express poodhalila oblačný závoj Venuše
[4] Záhadné chladné vrstvy v atmosféře Venuše
[5] Je Venuše vulkanicky aktivní planetou?

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Pozoruhodná planetární mlhovina v Lištičce.

Tato mlhovina (Činka) je kromě svého krásného vzhledu originální také svým tvarem. Podle některých studií by centrální hvězda (jinak namodralý trpaslík, který je pozorovatelný na snímku) mohla být součástí dvojhvězdy. Na noční obloze je absolutně nejfotografovanější planetární mlhovinou, jež zabírá zhruba 15 úhlových minut a má průměr 2.5 ly!