Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Mise Venus Express skončí testem aerobrakingu

Mise Venus Express skončí testem aerobrakingu

Venus Express míří do atmosféry Venuše Autor: ESA
Venus Express míří do atmosféry Venuše
Autor: ESA
Jediná oběžnice Venuše, evropská sonda Venus Express, brzy ukončí své zkoumání planety. Sonda už přesluhuje a dochází jí palivo ke korekcím dráhy, ale ještě než úplně skončí, vyzkouší se vlastnosti atmosféry pro brždění budoucích kosmických sond a jejich případné navedení na kruhovější dráhu s menší spotřebou paliva. Využila by se k tomu atmosféra Venuše a právě toto je posledním velkým úkolem sondy pro nadcházející léto.

Mise u Venuše trvá už osm roků, takže se právem blíží ke svému konci. A je to určitě ten nejlepší konec kosmické sondy, když při svém zániku ještě poskytne cenné informace. Inženýři navedou sondu kontrolovaně do hustších vrstev atmosféry, než v minulosti a pokusí se zjistit, jak na to Venus Express zareaguje. Je také možné, že se zbrzdí příliš a mise definitivně skončí.

Venus Express aerobraking v atmosféře Venuše Autor: ESA, C. Curreau
Venus Express aerobraking v atmosféře Venuše
Autor: ESA, C. Curreau
Krátké lehounké doteky s atmosférou, které se už zkoušely, probíhaly ve výškách 165 km. Nyní je v plánu ponořit sondu do nižších výšek kolem 130 km. Experimentální aerobraking by měl probíhat v období od 18. června do 11. července. Během této fáze budou probíhat omezeně i vědecká měření magnetického pole, slunečního větru a analýza atomů. Také by mělo probíhat měření teploty a tlaku.

Venus Express aerobraking v atmosféře Venuše Autor: ESA, C. Curreau
Venus Express aerobraking v atmosféře Venuše
Autor: ESA, C. Curreau
Jak bylo řečeno, během této závěrečné fáze může sondě definitivně dojít palivo, stejně jako může zaniknout v hustých vrstvách atmosféry. Pokud ještě přečká tyto náročné momenty, bude moci ještě v omezené míře provádět vědecká měření, ale na konci letošního roku by měla každopádně zaniknout v atmosféře Venuše.

Zdroj a doporučujeme:

[1] Venus Express mission ends, Emily Lakdawalla, The Planetary Society
[2] Dvojitý vír v okolí jižního pólu Venuše odhalen
[3] Sonda Venus Express poodhalila oblačný závoj Venuše
[4] Záhadné chladné vrstvy v atmosféře Venuše
[5] Je Venuše vulkanicky aktivní planetou?

Airglow z Ivančic

Airglow (světélkování ve vysoké atmosféře). Fotoaparát Sony DSC-RX100M2, ISO6400, f/1.8, exp. 10 s. Fotografováno z okraje menšího města (Ivančice na Brněnsku).