Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Nejnovější objev jihočeských astronomů minul Zemi o pouhých 600 000km

Nejnovější objev jihočeských astronomů minul Zemi o pouhých 600 000km

V noci z 15. na 16.prosince 2006 objevili na jihočeské Observatoři Kleť astronomové Miloš Tichý a Jana Tichá dosud neznámou planetku, která právě těsně míjela naší Zemi.

Planetka, nyní známá pod mezinárodním označení 2006 XR4, byla objevena během svého nejtěsnějšího přiblížení k Zemi, kdy nás míjela o 0,004 astronomických jednotek, čili o necelých 600 tisíc kilometrů, to je jen o málo dál, než je od Země vzdálen Měsíc. Jedná se o jeden z nejtěsněji nás míjejících asteroidů objevených z Evropy. Velká většina takovýchto objevů totiž připadá na velké americké observatoře. Asteroid 2006 XR4 patří mezi vzácné planetky typu Apollo, jejichž dráha křižuje dráhu naší Země kolem Slunce. Cirkulář obsahující přesná měření a výpočet dráhy tohoto nového kleťského objevu vydala centrála pro planetky a komety při Mezinárodní astronomické unii.

Blízkozemní těleso se pohybovalo obloze velmi vysokou rychlostí. Za den od objevu urazilo po obloze 60 stupňů, takže se přesunulo z naší severní oblohy daleko na jih. Naštěstí s jeho dalším sledováním pomohli nejprve astronomové z Arizony a poté z australské observatoře Siding Spring. Obyčejné planetky potřebují na podobnou cestu po obloze desítky či dokonce stovky dní.

Rozměr planetky se přibližně 20 metrů. Těleso tohoto rozměru by se pravděpodobně rozpadlo při průletu atmosférou na malé úlomky. Sledování takto malých těles však přispívá k poznání struktury celé populace blízkozemních asteroidů včetně výpočtů těsných přiblížení k Zemi a pravděpodobnosti srážek se Zemí.

Velmi neobvyklá planetka je dalším unikátním objevem kleťského teleskopu KLENOT - kleťského teleskopu pro sledování asteroidů a komet s neobvyklými typy drah s průměrem zrcadla 1,06 metru . Zprovozněn byl v roce 2002. Observatoř Kleť je zřizována Jihočeským krajem.

Dodatek redakce astro.cz: Další informace včetně objevového snímku naleznete v článku na serveru planetky.cz

http://www.hvezdarnaCB.cz, http://www.klet.org http://www.planetky.cz

Meteor z roje Geminid

Geminida na oblačné obloze nad hřebenem Železných hor. Exp. 15 s, ISO-3200, f/3,5.